Sexnoveller & Orgasmer

3,4 miljoner läsare kan inte ha fel

Vem är vem i svensk sexfilm


marie liljedahl playboy 1969

Marie Liljedahl, 19 år, i Playboy 1969

Uppdaterat 9 augusti 2014

54,000 filmnördar har redan läst den här texten

.

Del 1: Vackra svenska flickor

Förr kallade man inte sexiga kvinnor för brudar, bruttor, tjejer, tjack eller tösabitar. Man kallade dem flickor. Här kan du läsa om de vackraste och mest kända flickorna från den svenska syndens gyllene år. Flickorna som förkroppsligade en världsberömd svensk synd, som till stor del var en produkt av den svenska sexfilmen. Men de svenska flickorna var faktiskt ovanligt frigjorda för sin tid och ibland var det svårt att skilja på fantasi och verklighet.

De flesta var 17-23 år när de klädde av sig på film första gången. På den tiden var det inget konstigt med att tonårsflickor gjorde sex och naket, men kvinnor över 30 år var desto mer sällsynta. Många kvinnliga sexsymboler, som Marilyn Monroe och Brigitte Bardot, var i ganska mogen ålder – men i svensk sexfilm var det unga flickor som gällde. I listan står flickornas ålder under inspelningen, som kan vara lägre än när filmen hade premiär. Här är de mest kända som gjorde naket, sexploitation och mjukporr. Beskrivning av varje flicka och hennes filmer finns längre ner.

Ulla Jacobsson 1929-05-23 (Hon dansade en sommar 1951) 22 år
Harriet Andersson 1932-02-14 (Sommaren med Monika 1953) 20 år
Gio Petré 1937-11-01 (Ann och Eve de erotiska 1970) 32 år
Christina Schollin 1937-12-26 (Änglar finns dom? 1961) 23 år
Lucienne Camille 1940-12-02 (Bel Ami 1976) 35 år
Maude Adelson 1941-05-13 (Kungsleden 1964) 23 år
Essy Persson 1941-06-15 (Jag – en kvinna 1965) 23 år
Margareta Sjödin 1942-03-15 (Ormen 1966) 24 år
Lena Nyman 1944-05-23 (491 1964) 19 år
Diana Kjaer 1945-02-05  (Fanny Hill 1968) 23 år
Jeanette Swensson 1945-07-21 (De många sängarna 1970) 24 år
Inger Sundh 1946-02-28 (Eva-den utstötta 1969) 23 år
Barbro Klingered 1946-11-16 (Breaking Point 1975) 28 år.
Solveig Andersson 1947-08-27 (Eva den utstötta 1969) 21 år
Lillemor Ohlsson 1948-06-05 (Som havets nakna vind 1968) 19 år
Cecilia (Cia) Löwgren 1949-03-13 (Som hon bäddar får han ligga 1970) 21 år
Christine Gyhagen 1949-04-26 (Kär-lek så gör vi. Brev till Inge och Sten 1972) 23 år.
Marie Liljedahl 1950-02-15 (Inga 1968) 17 år
Christina Lindberg 1950-12-06 (Maid in Sweden 1971) 18 år
Leena Skoog 1951-05-06 (Laila 17 år vaknar 1969) 17 år
Marie Ekorre 1952-12-02 (Lockfågeln 1971) 18 år
Annica Salomonsson född 1955 (Porr i skandalskolan 1974) 19 år.
Marie Forså 1956-12-13 (47:an Löken blåser på 1972) 15 år
Monica Andersson ålder okänd (Porr i skandalskolan) 1974

.

Svenska flickor som gjorde hårdporr:

Anita Ericsson ålder okänd (Baksmälla 1973)
Leena Hiltunen 1958-09-17 (Kärleksön 1977) 18 år
Tiny Tove 1958-04-23 (8-millimeters film 1979) 21 år
Ann-Marie Berglund ålder okänd (Veck-ända i Stockholm 1976)
Kim Frank 1948-05-12 (Kär-lek så gör vi. Brev till Inge och Sten 1972) 24 år
Julia ålder okänd (Porr i skandalskolan 1974)
Oili Virta ålder okänd (Sommaren med Vanja 1980)
Pia Rydberg ålder okänd (Justine och Juliette 1975)
Teresa Svensson ålder okänd (Porr i skandalskolan 1974)

.
ulla jacobsson 1951

Promotionbilder till Hon dansade en sommar

ulla jacobsson i film

Filmbilder ur Hon dansade en sommar

Sverige blev känt för den vackra svenska flickan genom Hon dansade en sommar 1951. En häpen biopublik fick se 22-åriga Ulla Jacobsson, som spelade en 17-årig flicka, springa utan kläder i motljus. Sedan fick man se den oblyga flickan ligga naken på rygg med en man ovanpå sig och bara bröst. Promotionbilden med Ulla Jacobsson liggande naken på rygg är en klassiker och det många tänker på när man nämner filmen. Egentligen var det bara en kort sexscen i en romantisk och dramatisk allmogefilm – men 1951 räckte det för att skapa sensation. Det här är en film som ger en bild av ett försvunnet Sverige, med midsommarfirande, moralistiska präster, drängslagsmål i gödselstacken, racing med häst och vagn och allt annat som hör till – men den kommer alltid att kommas ihåg för att Ulla Jacobsson tog av sig kläderna.

Filmen fick bra kritik och sågs av ofattbara 2,8 miljoner svenskar. Eftersom Sverige hade 7 miljoner invånare och filmen hade 15-årsgräns, så gick en stor del av befolkningen till biograferna där den visades. Om man räknar med repriser och visningar i television så är det här (enligt SFI) troligen den svenska film som setts av flest svenskar. Utomlands gick filmen också bra och blev början på perioden då Sverige var bäst på att ge världen vad världen ville ha: Vackra flickor och sex.

.
harriet andersson i svensk sexfilm 1953

Harriet Andersson, 20 år, i Ingmar Bergmans Sommaren med Monika 1953

Harriet Andersson bröt nakenvallen i filmens värld två år senare, 1953. Hon spelade en 17-årig arbetarflicka i Stockholm, som rymde till skärgården med sin pojkvän för att bada naken och ha sex. Vi får se den kurviga 20-åringen i helfigur – UTAN KLÄDER – gå över klipporna ner mot vattnet. Visserligen bakifrån, men ändå. Filmen gjorde Harriet Andersson till en svensk och internationell sexsymbol. 1994 blev hon intervjuad av Nils-Petter Sundgren och då förklarade Harriet hur hon såg på att vara en sådan sexsymbol: -Det är ju många som är ensamma och dom kan behöva en flicka.

Idag kan det vara svårt att förstå, men i andra länder blev man inte bara upprörda över själva nakenheten, utan även över att svenska skådespelerskor ofta gestaltade 17-åriga flickor som hade sex utan att vara gifta. Samtidigt hade hälften av de svenska 17-åriga flickorna haft samlag, så det fanns en verklighetsbakgrund. Att ha samlag före äktenskapet var gammal svensk tradition och den svenska synden var alltså inte bara en myt.

I USA och katolska länder gifte sig flickorna redan i tonåren för att få börja ha sex, eller så höll dom sig till petting och analsex för att bevara oskulden till bröllopsnatten. I 50-talets USA var samlag före äktenskapet och alla homosexuella handlingar straffbara. I Kinseyrapporten 1953 var den största skandalen inte att så många amerikaner ägnade sig åt homosexualitet, sex med barn och tidelag – det otroliga var att 60% av de gifta kvinnorna onanerade! Ett par gånger i månaden! Med en sådan kvinnosyn kan man förstå att de svenska flickornas frigjordhet provocerade och kittlade.

I Finland gjordes allmogefilm av samma typ som Hon dansade en sommar. Flickorna var vackra och ibland internationella skönhetspristagare. Men den finska filmcensuren tvingade dem att behålla kläderna på och finsk film fick ingen uppmärksamhet utomlands. Det var bara svensk film som kunde visa det folk ville se.

Många år senare sade Ulla Jacobsson i Hylands Hörna att hon inte skämdes ett dugg för att ha visat sig naken. Hon var först, men 1971 hade landets främsta skådespelare  fått en lika naturlig syn på nakenhet. I kvalitetsfilmen Badjävlar visade sig några av de mest kända utan kläder och på anrika teatern Folkan på Östermalms Torg gick pjäsen Oh! Calcutta! med helnäck ensemble. Samtidigt släpptes porren fri och några svenska flickor tog steget att gå hela vägen framför kameran. Då hade det skett en total revolution under de 20 år som gått sedan Ulla Jacobssons bara bröst skapade sensation.

De senaste trettio åren har Sverige varit ett moralistiskt och porrfientligt land. Därför kan det vara svårt att förstå hur Sverige sågs som ett sexparadis och syndens stamort på jorden under femtio- sextio- och sjuttiotalen. Men så var det. Och det här är berättelsen om flickorna som gav Sverige och den svenska synden ett ansikte.

Svenska flickor var frigjorda. Sverige var först i världen med sexualundervisning i skolorna. Den svenska filmcensuren tillät mer sex än i något annat land. Sex var något positivt och den konstnärliga friheten högt värderad. Allt detta tillsammans gjorde Sverige världsbäst på sexfilm.

.

.

Sextiotalets svenska skandalfilmer

Under 60-talet var det Sverige och svenska flickor som gällde. Svenska filmer blev ofta klippta i andra länder – men gick lika bra ändå. Ingmar Bergman blev förvånad när han upptäckte att hans filmer betraktades som ren pornografi utomlands. Ibland skrev man tidpunkterna för sexscenerna på filmaffischen, så folk kunde hoppa över transportsträckorna och gå in först när det visades något intressant, berättade han i en intervju.

Även i det frigjorda Sverige kunde sex på film väcka starka känslor. Dom stora snackisarna var 491 (1964), Tystnaden (1963), Ormen (1966) och Jag är nyfiken gul (1967). Samtliga var kvalitetsfilmer. 491 totalförbjöds av censuren men släpptes fri av regeringen efter att en minut av tidelags- och våldtäktsscenerna med Lena Nyman klippts bort. Ingmar Bergmans Tystnaden ansågs mycket fräck, men censurerades inte. Ormen skapade stor debatt, på grund av kombinationen sex och våld, men till slut släpptes den utan klipp. Margareta Sjödin visade hela framsidan över nästan hela filmaffischen.

Jag är nyfiken gul blev den mest sedda utländska filmen i USA. Lena Nyman såg inte ut som en typisk utvikningsflicka och filmen var vänsterradikal, men att man fick se naket och fejkade samlag gjorde att amerikanerna inte brydde sig om sådana småsaker. Lena Nyman berättade att kvinnorna i Sydamerika älskade filmen, för att hennes rollgestalt upplevdes som en frigjord och självständig tjej. Det sattes igång ett enormt mediadrev mot skådespelerskan Lena Nyman och journalister följde varje steg hon tog. En del tidningar kritiserade även sexstjärnan för att hon skulle vara för fet. Hon sade senare att hon inte hade klarat pressen utan allt stöd från sina kollegor på Dramaten.

Även Dom kallar oss mods (1968) blev en snackis. Censuren ville ta bort den omdiskuterade samlagsscenen med tonåringarna Stoffe och Eva, men tre dagar före premiären frisläppte regeringen filmen utan klipp.

1969-10-02 skapades det historia på premiärbiografen Rigoletto i Stockholm. Den svenska filmen Ur Kärlekens Språk visade världens första riktiga samlag på bio! 1970 kom uppföljaren Mera ur kärlekens språk och den visade samlag, onani, lesbiskt och gruppsex med alla detaljer. Sedan blev världen sig aldrig mer lik. Här är de svenska flickorna som gjorde det på riktigt framför kameran:

.

Del 2: Svenska flickor i hårdporr

anita ericsson i porrfilmen flossie

ANITA ERICSSON

Anita Ericsson (födelsedatum okänt) var en av få svenska skådespelerskor som gjorde äkta sex på film under 1970-talet.  Då var vackra svenska blondiner som gjorde hårdporr rara i dubbel bemärkelse. Anita Ericsson hade filmroller 1973-1977. Hon kallade sig Anita Andersson, Anita Chris eller Anita Westberg när hon gjorde hårdporr.

Hennes första film var Jörn Donners Krapula (Baksmälla) 1973. Det var en film med kända skådespelare, men den hade även några vackra flickor som Anita Ericsson, Marie Ekorre och Inger Sundh i mindre roller.

Den här unga blondinen syntes även i storsatsningen Flossie 1974, där Sverige samlade alla sina resurser för att göra hårdporr av internationell klass. Anita gjorde en lesbisk scen mot Marie Forså, där de spelade två skolflickor på internat. Om man tittar noga ser man att det bara är Anita som slickar på riktigt.

En mjukporrfilm för export, Inkräktarna med Stellan Skarsgård 1974, blev hennes nästa film. En mindre känd roll är den som hjältinnans lesbiska flickvän i Joseph W Sarnos  Laura’s Toys 1975. Det är en film utan riktigt sex, inspelad i Stockholms skärgård. Sedan hade Anita huvudrollen i porrfilmen Den k–a familjen 1976. Det var en verklig lågbudgetfilm av Heinrich Arlach, inspelad på 16 mm och till största delen stum. Marie Forså gjorde berättarrösten.

Anitas sista film var  Countrylife (Ta mej i dalen) 1977, som blev den sista sexfilmen även för radarparet Torgny Wickman och Inge Ivarsson. Det var en svensk produktion med utländska porrstjärnor och engelsk dialog. Där hade  hon en ganska stor roll som stallflickan, men av någon obegriplig anledning är hennes sexscen filmad i hopplösa kameravinklar och blir nästan softcore.

Egentligen spelades Countrylife in redan 1975, men den släpptes först 1977. Så egentligen var Anitas sista film Molly – familjeflickan, för övrigt Marie Forsås sista porrfilm. Molly – familjeflickan hade premiär 11 april 1977 på den stora porrbiografen Woodstock i Stockholm. Då var redan de flesta filmerna på Stockholms porrbiografer utländska och den svenska sexfilmen hade förlorat sin ledande position.

De här filmerna medverkade Anita Ericsson i:

Baksmälla (Krapula) 1973. Som Anita Ericsson: Flickan i swimmingpoolen.
Flossie 1974. Som Anita Andersson: Ylette
Inkräktarna 1974. Som Anita Ericsson: Ulla, tjänsteflicka med nymfomani
Laura’s Toys 1975. Som Anita Eriksson: Hanni
Den k–a familjen 1976. Som Anita Westberg: Annette
Molly -familjeflickan 1977. Som Anita Andersson: Linda
Countrylife (Ta mej i dalen) 1977. Som Anita Chris: Stallflickan
.

leena hiltune 18 år i sin första film

LEENA HILTUNEN

Leena föddes i Örebro den 17 september 1958. Hon spelade huvudrollen i två hårdporrfilmer gjorda av Joe Sarno, Kärleksön 1977 och Fäbodjäntan 1978. Mycket mer tycks inte vara känt. Det troligaste är väl att Leena gjorde två porrfilmer när hon var 18-20 år som en kul grej och sedan har levt ett helt vanligt liv.

.

tiny tove svensk porrstjärna

TINY TOVE

Tiny Tove föddes 1958-04-23. Ingen lista med svenska sexstjärnor från förr är komplett utan Tiny Tove. Hon var svensk, hon var ”tiny” och såg mycket ung och söt ut. Dessutom gjorde hon grova sexscener med oskyldig inlevelse och allt detta har gjort henne till den enda svenska hårdporrstjärnan som fortfarande är het. De tolv korta super-8 filmer hon gjorde för Color Climax har digitaliserats och finns på nätet. Tove Jensen ser ut som 16-17 år och filmbolaget har beskyllts för att hon var under 18 år, men Color Climax hävdar att hon var 20 år när hon gjorde de första bildserierna och 21 år när hon gjorde sin första 8-millimeters film 1979.

Läs allt och lite till om gåtan Tiny Tove här.

.

ann-marie berglund i lovens tegn

ANN-MARIE BERGLUND

Den kvinnliga poeten Ann-Marie Berglund (födelsedatum okänt) gjorde huvudrollen i sin egen porrfilm Veck-ända i Stockholm 1976. (”Lena Bergström” gjorde sin enda roll i denna film.) Ann-Maries andra svenska roll var i kultfilmen Sams 1974. (Enligt SFI)

Hon var även med i danska filmen I  Lejonets Tecken 1976 och gjorde då en trekant med Anne Magle och Keld Holm. Vid sidan av danska porrtjärnan Anne Magle har filmen även vackra blondinen Gina Janssen, som kom från Väst-Tyskland och dubbades till danska. Ann-Marie, Anne och Gina gör en scen där de blir tagna bakifrån av varsin man – genom tre små hål i väggen!

För att fylla upp rollistorna i tecken-serien tog man ibland in sexiga svenska skådespelerskor, förutom Ann-Marie till exempel Anna Bergman, Eva Axen och Cia Löwgren. (De senare tre gjorde inte riktiga sexscener). I Mazurka på sängkanten medverkar Jeanette Swensson och den svenska strippan Gunilla af Halmstad (som gör en fantastisk strippscen). Sängkanten-filmerna innehöll i motsats till tecken-serien inte riktiga sexscener. När Ricky Bruch (ja, diskuskastaren) och Anna Bergman (ja, Ingmars dotter) har ett samlag i filmen I Skyttens Tecken är det bodydoubles som gör närbilderna på penetreringen. Man gjorde ofta så på den tiden.

.

kim frank 1974

KIM FRANK

I Porr i skandalskolan (1974) gör Kim Frank (födelsedatum okänt) hårdporr mot sin äkte man Jack Bjurquist, både som Evas syster och (klädd i svart peruk) som en skolfröken. Egentligen hette hon Maija-Liisa Bjurquist och var född i Finland 1948. Hon medverkade även i filmerna Flossie 1974, Kär-lek så gör vi – Brev till Inge & Sten 1972, Swedish Wildcats 1972 och Någon att älska 1971. Maija-Liisa såg inte ut som den typiska porrstjärnan och fick ofta spela töntiga eller moralistiska kvinnor med glasögon – ett av många exempel på 70-talets kreativitet när det gällde att besätta rollerna i sex- och porrfilmer.

.

julia gör hårdporr i svensk sexfilm

JULIA

Bland de svenska tjejerna som gjorde riktigt sex på film förtjänar Julia (födelsedatum okänt) en plats.Vilken Julia? undrar nog många. Det mest berömda svenska liveshowparet på 70-talets sexklubbar hette Romeo & Julia. Deras yrke var alltså att ha samlag på scenen flera gånger per kväll! Då var en filminspelning nog inte så svår för det rutinerade paret. Och folk som gjorde det på riktigt var det brist på, så de fungerade som bodydoubles i Thriller- en grym film och troligen i fler filmer. De hade även roller i Mac Ahlbergs filmer Jorden runt med Fanny Hill och Porr i skandalskolan, där de gör riktiga samlagsscener.

.

oili virta i sommaren med Vanja

OILI VIRTA

Den svenska porrfilmen Sommaren med Vanja  är idag nästan lika känd som Fäbodjäntan. Men ingen av filmerna var någon stor händelse när den  kom. Snarare är det marknadsföringen av dessa kalkon- eller kultfilmer som skapat bilden av dem som stora klassiker. Sexklubbsartisten Oili Virta (ålder okänd) var inte någon stor svensk porrstjärna. Men visst förtjänar hon, som en av de få som gjorde riktigt sex på film, en plats i de svenska porrstjärnornas Hall of Fame!

Under namnet Yvonne Jonsson spelade Oili Virta (födelsedatum okänt) huvudrollen i Heinrich Arlachs film 1980. Då arbetade hon på sexklubben Eros och steget till porrfilm var inte långt. Efter filmen upptäckte Oili det var betydligt lättare att sälja posering till männen på klubben, så lite stjärna blev hon. Hennes andra och sista film var Andrei Fehers Pilska Julia på bröllopsresa 1982. I den filmen har hon en mindre roll som dansös. Båda filmerna gjordes efter den svenska porrfilmens storhetstid och de svenskar som gjorde dem var ganska marginaliserade individer.

Oili Virta är idag något av en legend och det går diverse rykten om henne. I ett teveprogram berättade Oili att hon haft en del problem med alkohol, men däremot inte med knark.

.

pia rydberg porr

PIA RYDBERG

Pia Rydberg (födelsedatum okänt) medverkade i tre av Marie Forsås filmer. I Bel Ami (bilden ovan) har hon riktigt sex med Harry Reems – i en hammock.

Justine och Juliette 1975 – bordellflicka
Bel Ami 1976 – Madeleine Forrestier
Molly familjeflickan (Sex in Sweden) 1977 – medverkande .

teresa svensson

TERESA SVENSSON

Teresa Svensson (pseudonym, födelsedatum okänt) var bara med i Porr i Skandalskolan 1974, där hon gör den inledande onaniscenen och en lesbisk scen mot Brigitte Maier. Hennes samlag i filmen är dock fejkade. Teresa hörde kanske till kategorin ”söta amatörtjejer som gör en porrfilm för att se hur det känns.”

.

marie forså sexstjärna

MARIE FORSÅ

Marie Forså (senare Marie Forså-Jansson) är född 13 dec 1956 i Farsta och växte upp i Täby. Hon kallade sig även Maria Flynn och Maria Lynn. Hon var under en period den största stjärnan på den svenska porrhimlen. 14 år gammal hade Marie en liten statistroll i sexfilmen Liebesmarkt in Dänemark/Golden bananas 1970 av Benno Bennenbaum.

.

marie forså

Sin debut i den svenska filmen gjorde Marie 15 år gammal och utan kläder, i barntillåtna 47:an löken blåser på 1972, där hon badar bastu med Lasse Åberg. (Bilden ovan.)

Marie var ovanligt söt för att syssla med hårdporr, men å andra sidan hade hon aldrig riktigt sex framför kameran! Hon var alltså stjärna i hårdporrfilmer utan att själv göra hårdporr. Eller gjorde hon riktigt sex på film? Harry Reems och Joe Sarno, som hade kunnat svara, har lämnat oss. Det är inte helt omöjligt att Marie läser det här just nu och ler hemlighetsfullt, för åtminstone hon själv vet svaret.
.

marie forså 16 år

1973 hade Marie Forså, bara 16 år gammal, huvudrollen i Joe Sarnos Vampire Ecstasy /Den pornografiska jungfrun, en sexploitationfilm på vampyrtema. Där spelar Marie en flicka som kommer till ett slott fullt med lesbiska vampyrer. (Bilden ovan) Hon gör mycket naket och lesbisk mjukporr i denna tidstypiska film med kalkonkänsla.

Enligt extramaterialet till den svenska dvd:n gjorde Marie Forså riktiga samlag i sina filmer. Det ”är ett välkänt faktum” att scenerna i Baby Love /Vild på sex är äkta, men filmade som softcore. Dessutom påstås det att hon var en mycket sexintresserad 16-åring och hade sex med alla närvarande kvinnor och män, både skådespelare och filmteam,  i Den pornografiska jungfrun – dock inte framför kameran. Detta ska ha inspirerat Sarno till filmen Vild på sex, där Marie får spela just en så levnadsglad ung tjej. Idag är det ganska omöjligt att veta om något av detta är sant,
.

Marie Forså i Butterflies

I Butterflies / Lifterskan ska Marie Forså enligt samma källa (samt dvd-omslaget) ha gjort riktiga sexscener mot Harry Reems, vilket ska gå att se. Och det finns en scen där hon är filmad i helfigur, som ser ut som riktig penetrering. Marie gör sexscenen med fantastisk inlevelse. Kanske för att hon hade sex på riktigt? (Bilden ovan)

Det normala var dock att man använde liveshowartister för närbilder på penetreringar i Maries sexscener. Filmerna klipptes ihop med hjälp av softcore, bodydoubles och närbilder på andra pars underliv. Men kanske var Marie Forså en av mycket få svenska tjejer som gjorde hårdporr på film. Marie gjorde åtminstone samlagsscener i en porrtidning – under namnet Mariana och iförd en hemsk peruk!

17 år gammal gjorde Marie Forså 1974 huvudrollen i tre filmer. I Lifterskan /Butterflies spelade hon huvudrollen mot Harry Reems, som haft den manliga huvudrollen i Långt ner i halsen. Samma år gjorde Marie även huvudrollen i Vild på sex (Bibi-confessions of sweet sixteen/Girl meets girl) – utan Harry Reems. Marie Forsås mest kända film är Flossie 1974, ett försök att göra påkostad och elegant svensk hårdporr av internationell klass.

Arton år gammal gjorde Marie Forså  den ena huvudrollen i Justine och Juliette 1975, med Harry Reems.

1976 gjorde hon 19 år gammal Bel Ami, också med Harry Reems. 1976 gjorde Marie Forså även berättarrösten i lågbudgetfilmen Den k… familjen (Den k… släkten).

Marie Forså, som hunnit bli 20 år 1977, hade huvudrollen i Molly – familjeflickan. Med denna film sattes det punkt för både Marie Forsås och den svenska sexfilmens storhetstid.

1978 hade Marie Forså en mindre roll i en film av Jan Halldoff (1939-2010). Det var Chez Nous, där Marie prydde en version av filmaffischen. Hon spelar sexklubbsartisten Lajla, som blir mördad i början av filmen. Bilden visar när Lajla  har undervattens-sex med en ål i ett akvarium.  Jan Halldoff var mycket nöjd med filmen, men varken kritiker eller publik uppskattade denna filmatisering av en teaterpjäs från Dramaten.

Sista gången Marie Forså syntes på vita duken var i en okrediterad roll som flicka i badkar, i Lasse Hallströms Jag är med barn 1979. Sedan försvann den 22-åriga blekta blondinen in i det okända. Här är hennes filmer:

Liebesmarkt in Dänemark/Golden bananas 1971 (Benno Bennenbaum) -Kvinna lämnar byggnaden
47:an Löken blåser på 1972 – (Ragnar Frisk) -En flicka i bastun
Den Pornografiska Jungfrun / Möte med djävulen (Vampire Ecstasy/The Devil’s Plaything) 1973 (Joseph W Sarno) -Helga
Vild på sex (Girl meets girl) 1974 (JosephW Sarno) -Bibi
Omoraliska historier 1974 (Walerian Borowczyk) -Blondin i närbild (Ej krediterad)
Lifterskan (Butterfly) 1974 (Joseph W Sarno) -Denise
Flossie 1974 (Mac Ahlberg) -Flossie
Justine och Juliette 1975 (Mac Ahlberg) -Justine
Bel Ami 1976 (Mac Ahlberg) -Suzanne Walter
Den k… familjen (Den k… släkten) 1976 (Heinrich Arlach) -berättare
Molly-familjeflickan 1977 (Mac Ahlberg) -Molly
Chez Nous 1978 (Jan Halldoff) -Lajla
Jag är med barn 1979 (Lasse Hallström) -Flicka i badkar (Ej krediterad)

.

nora nord porrstjärna

Nora Nord

Den andra svenska porrvågen

Omkring millennieskiftet kom en andra våg av svenska flickor som gjorde hårdporr. En ny generation porrfilmare gjorde filmer som blev ganska populära i Sverige. Linda Thoren, Ingrid Swede och Jennifer Andersson fick dessutom vissa framgångar utomlands. Herrtidningarna gav sig in i porrfilmsbranschen och ibland följde en gratis dvd med tidningen. Den svenske regissören Mike Beck gjorde under några år ambitiösa långfilmer, inspirerade av amerikansk B-action eller 70-talets danska tecken-filmer. Även om det var lågbudgetproduktioner med dåliga skådisar, så innebar hans filmer ett stort lyft jämfört med den tidigare så taffliga och amatörmässiga svenska erotiska filmen.

Vad berodde uppgången på? Det fanns flera indirekta orsaker. Herrtidningarna försökte sadla om till video, dvd blev var mans egendom och Sverige blev mer sexpositivt. Kvinnor började se porrfilm och en mamma som beställde filmer till sina barn kunde passa på att samtidigt ta ett par porrfilmer till sig själv. Den direkta orsaken var att det plötsligt fanns både kompetenta svenska filmare och attraktiva svenska tjejer som satsade på att göra porrfilm. Klassen på både filmerna och flickorna steg dramatiskt efter den tjugo år långa downperioden.

Men snart var festen över. Med snabbare internet kom fildelningen, som mer eller mindre dödade dvd-branschen. Den svenska porrfilmsindustrin klarade inte övergången till nätporr och i princip lades den ner. Även de svenska herrtidningar som hållit branschen vid liv dog, när läsarna gick över till nätporr. Svenska tjejer slutade göra porr – igen. Under 2008-2009 gick luften ur den svenska porrindustrin och 2010 var det definitivt slut. Men under några år hade den svenska porren en ny blomning och flickorna var söta och rara. De största svenska porrstjärnorna var:

Ingrid Swede född 1969, gjorde porrfilm när hon var 30-33 år, 1999-2002.
Linda Thorén
född 1977, gjorde porrfilm när hon var 19-25 år, 1996-2002.
Nora Nord
född 1979, gjorde porrfilm när hon var 25-28 år, 2004-2007.
Linda Lust
född 1981, gjorde porrfilm när hon var 21-24 år, 2002-2005.
Elise Olsson
född 1984 gjorde porrfilm när hon var 24-26 år, 2008-2010.
Alexandra Hjort okänt födelsedatum gjorde porrfilm 2000-2002
Amandla Olafsson okänt födelsedatum gjorde porrfilm 1999-2002.
Jennifer Andersson okänt födelsedatum gjorde porrfilm 2000-2005.

.

dora venter 2003

Claudia Wennström är ett intressant kapitel. Den lilla blondinen var mycket populär, framför allt i filmserierna om Lolitan och Ridskolan. Enligt den officiella versionen bodde hon i Sverige, men hade en ungersk pappa och var mycket i Ungern. I själva verket hette hon Dora Venter och var född 1 oktober 1976 i en by utanför Budapest. Dora var 24-28  år när hon var med i Mike Becks filmer, men förkroppsligade ändå fantasin om den svenska tonårsflickan som inte kunde få nog av sex. Att hon gärna gjorde analt var ytterligare ett plus. Dora arbetade som legitimerad sjuksköterska (med dålig lön) i Ungern och hade porren som ett välbetalt extraknäck.

Från 1999 gjorde hon film i flera olika länder. 2002, 2003 och 2006 (25-29 år gammal) med Viv Thomas under namnet Dora A (bilden ovan). Från 2000 (Lolitan på ridläger) till 2004 (Vikingalegenden) blev det mycket resor till Sverige. Dora Venter har nu hunnit göra ett par hundra filmer, de senaste åren som MILF.

.

Del 3: Svenska flickor i sexfilm

Sorterade enligt födelsedatum

De första svenska flickorna som klädde av sig framför kameran var inte sexstjärnor, utan seriösa skådespelerskor. Med sexploitation-vågen 1968 – 1978 kom de renodlade sexstjärnorna, som sällan fick någon karriär inom mainstream. Utvikningsflickorna Christina Lindberg och Marie Ekorre var störst inom sexploitation, men gjorde aldrig hårdporr. Marie Forså gjorde hårdporr i porrtidningar och kanske även på film, men hennes scener filmades som mjukporr.

.

ulla jacobsson 22 år

Ulla Jacobsson

Ulla Jacobsson föddes i Göteborg 1929-05-23. Slog igenom i Hon dansade en sommar 1951, 22 år gammal. Kanske var den första rollen även hennes bästa. Hon fortsatte sedan göra film under 50- och 60-talen, bland annat Ingmar Bergmans Sommarnattens Leende 1955. I Arne Mattsons femtionde film Bamse (1968) medverkade Ulla och då användes nakenscenen från 1951 i en tillbakablick. Sedan hade Ulla Jacobsson en roll i Fassbinders film Frihetens nävrätt 1975. Hon avled 1980-08-20.

.

harriet andersson 20 år

Harriet Andersson

Harriet Andersson föddes i Stockholm 1932-02-14. Som skoltrött 15-åring satsade hon på teater. Hennes första film var Skolka Skolan 1949. Sitt genombrott fick Harriet i Sommaren med Monika 1953 (inspelad sommaren 1952), 20 år gammal. Sedan fortsatte hon göra film och fick många priser, bland annat för sina roller i Ingmar Bergmans filmer. Hon hade huvudrollen i Såsom en spegel 1961, som fick en Oscar för bästa utländska film. Harriet Andersson blev Ingmar Bergmans partner, vän och favoritskådis och han kallade henne kinematografiskt geni. Hon har haft över 90 filmroller och 2013 gjorde hon fortfarande film.

.

gio petré

Gio Petré

Gio Petré föddes 1937-11-01 i Stockholm. Började tidigt med teater och slog igenom 1954, bara 16 år gammal. Hon fick då även uppmärksamhet utomlands och uppfattades som en mycket begåvad nordisk skönhet. Filmanbuden kom som ett brev på posten och Gio blev känd för svenska folket som sensuell blondin i Hillman-deckaren Mannekäng i rött 1958.

.

gio petré 1970

Gio Petré gjorde film från 1955 och var med i flera sexfilmer på 60-talet. Hon blev erotisk stjärna på allvar först genom Ann och Eve de erotiska 1970, då hon var 32 år. Filmen är gjord av Arne Mattson som hatade filmkritiker och Gio Petré spelar en osympatisk representant för det yrket. Hennes motspelerska är den 19-åriga sexdrottningen Marie Liljedahl och paret gestaltade Milf on Teen långt innan begreppet uppfunnits. Filmen blev en enorm succé i USA och den enda svenska film som setts av fler over there är Jag är nyfiken gul. Ända in på 1990-talet skulle amerikanerna, pga sådana filmer, vara övertygade om att Sverige var befolkat av vackra, sexgalna flickor.

Sedan gjorde Gio Petré inte mer film och hennes sista roll var i TV-produktionen Gustav III 1974.

.

christina schollin

Christina Schollin

Christina Schollin föddes 1937-12-26. 1956 spelade 18-åriga Christina elev i Swing it, Fröken! 1959 slog hon igenom både på Dramaten och i filmen Raggare. Med huvudrollen i Änglar finns dom? (1961) blev 23-åringen en av de främsta svenska sexsymbolerna. (Bilden ovan.) Både den och Käre John (1964) var oskyldiga kärleksfilmer, men fick stor uppmärksamhet för den nakenhet som förekom. Christina sade i en intervju 1994 att nakenheten mest var en illusion, man klippte ihop bilder av bara axlar och annat och folk trodde att dom såg mer än dom egentligen gjorde. Christina fortsatte att vara en av våra mest älskade skådespelerskor under många år.

.

Christina Schollin reklam 1970

Christina Schollin 32 år

Så här vacker var Christina Scholin i reklam för Lux tvål 1970 och året därefter vek 33-åringen ut sig i FIB Aktuellt. Det inspirerade senare hennes dotter Pernilla Wahlgren att göra ett sedesamt utvik i killtidningen Slitz. Christina Schollins senaste film är Scener ur ett kändisskap (2009).

.

lucienne camille

LUCIENNE CAMILLE

Född 1940-12-02. Utvikningsflickan, strippan och skådespelerskan Lucienne Camille (Sylvia Bayou) gjorde sin enda svenska filmroll (med fejkade samlag) i Bel Ami 1976. På 1970-talet arbetade hon på sexklubben Chat Noir och hade en sexspalt i en svensk herrtidning. 1970 debuterade hon i teveserien Up Pompeii och gjorde sedan olika mindre roller i teve och på film till 1990. Hon avled 2006-01-02.

.

maude adelson kungsleden

Maude Adelson

Maude Adelson föddes 1941-05-13 i Göteborg. 16 år gammal gjorde hon en svensk röst i den ryska filmen Snödrottningen 1957. Sedan gjorde Maude teater och några filmer, bland annat Raggargänget 1962. Genombrottet kom i tv-serien Nina, Nora, Nalle 1961, men folk minns henne för Kungsleden 1964. Inspelningen gjordes på plats under juni-augusti 1964 och man hade stora problem med ihållande oväder. Genom 23-åriga Maudes nakenbad i en fjällbäck och en nakenscen i en säng blev denna psykologiska thriller en sensation och räknades faktiskt som en sexfilm. Maudes sista filmroll var i Åsa-Nisse i agentform 1967, en tidstypisk underhållning där bland andra Carl-Gustav Lindstedt, Snoddas och Family Four medverkade. Maude Adelson avled 1974-04-11.

.

essy persson

Essy Persson

Essy Persson föddes 1941-06-15. Genom Jag – en kvinna 1965 blev hon vid 23 års ålder världsberömd. Framgången gjorde samtidigt att hon starkt förknippades med sexfilm och mest fick erbjudanden om sådana roller. En annan svensk sexfilm var Lejonsommar 1968 mot Sven-Bertil Taube. Essy Persson medverkade även i en erotisk film om lesbisk kärlek, Therese and Isabelle 1968, där flickvännen spelades av Anna Gael. Essy Perssons sista film var deckaren Profitörerna 1983, där hon hade en mindre roll.

.

margaretha sjödin 1966

Margareta Sjödin

Margareta Sjödin föddes i Härnösand 1942-03-15. Den 24-åriga kurviga blondinen väckte uppmärksamhet när hon plötsligt kom inspringande helt naken i filmen Ormen 1966. (Bilden ovan.) Det var en ganska mörk film med sex och våld och kombinationen gjorde att den först fastnade i censuren. Annars var hennes filmer ofta lättsammare, inklusive Lejonsommar 1968, där hon spelade mot Sven-Bertil Taube och klädde av sig i sommarvärmen. Mest känd är Margareta Sjödin kanske för sin medverkan i tv-serien Partaj, i samband med omläggningen till högertrafik.

.

lena nyman 19 år

Lena Nyman

Lena Nyman föddes 1944-05-23 och 19 år gammal medverkade hon i filmen 491. (Bilden ovan.) Det var en mycket mörk film, där hon spelade en flicka på glid som blev utsatt för våldtäkt, måste prostituera sig och slutligen tvingades till tidelag.

.

.

23 år gammal blev Lena världskänd genom filmen Jag är nyfiken gul 1967. Jag är nyfiken gul blev den mest sedda utländska filmen i USA och medias intresse för den unga dramatenskådespelerskan var enormt. Nu var det knappast det politiskt radikala budskapet som fascinerade, utan nakenheten och de många fejkade samlagen med Lena Nyman och Börje Ahlstedt.

På 50-talet gjorde Lena Nyman barnroller, till exempel som Alice Babs dotter i Musik Ombord 1958. Lena Nyman var en av Sveriges största skådespelerskor inom film, teater och revy. Hon avled 2011-02-04.

.

diana kjaer dagmars hotpants 1971

Diana Kjaer

Diana Kjaer föddes i Stockholm 1945-02-05. 23 år gammal blev hon känd genom den svenska sexfilmen Fanny Hill 1968.

.

.

Samma år var hon med i Åke Falcks Vindingevals, som kritikerna totalsågade – med den enda positiva kommentaren att den nya flickan Diana Kjaer var en intressant bekantskap. Sedan gjorde Diana Kjaer både seriösa roller och sexploitation, bland annat den utskällda Som hon bäddar får han ligga 1970 och (samma år) Kyrkoherden efter Bengt Anderbergs  sexnovell. Bilden ovan är från Dagmars Heta Trosor 1971, där hon spelade huvudrollen som prostituerad. I Jan Halldoffs Firmafesten 1972 gör hon firmans sexiga och lättfotade flicka.

.

jeanette ågren swensson

JEANETTE SWENSSON

Född 1945-07-21. Jeanette hade huvudrollen (Jeanette) i De många sängarna 1970. När hon var i tjugoårsåldern hade hon filmroller i några svenska sexploitationfilmer:

Kärlek 1-1000 1967 – Medverkande
De många sängarna 1970 – Jeanette
Någon att älska 1971- Susanne
Swedish Wildcats 1972 – Barbro, flicka på bordellen

mazurka på sängkanten jeanette

Hon medverkade även i ett antal danska filmer. På bilden ovan är Jeanette 25 år och spelar topplös expedit i den stora succén Mazurka på sängkanten.

Flagermusen 1966
Slap af, Frede! 1966
Min lillebror och jag 1967
Damernes ven 1969
Daddy Darling 1970
Mazurka på sängkanten 1970
Det tänder på sängkanten 1971
Bocken på sängkanten 1972

.

inger sundh 23 år

INGER SUNDH

Inger Sundh (född 28 feb 1946) hade debuterat som skolflicka i Sexskandal i flickpensionen (Jeunes filles bien… pour tous rapports) 1968. Hon spelade återigen skolflicka, Evas enda vännina, i Eva-den utstötta med Solveig Andersson 1969. Inger gjorde huvudrollen i Jag-en kvinnas dotter 1969. Sedan medverkade hon i Dagmars heta trosor 1971 och Någon att älska 1971 med popsångaren Tommy Blom.

I Någon att älska spelar Inger dottern i en incestscen där hon skriker ”pappa”. Hon gör även något på den tiden så ovanligt som en het lesbisk scen – mot Marie Liljedahl. Flickorna är nakna och kysser varandra, men särskilt porrigt hinner det inte bli.

Därefter hade hon några mindre roller: Baksmälla 1973 (flicka i bastu) och Flossie 1974 (flicka på kaj). Hennes sista roll var som en bordellflicka i Vernon P. Beckers sexkomedi (tillåten från 11 år) Champagnegalopp 1975 – en film i 3-D.

Inger Sundhs roll i den påkostade hårdporrfilmen Flossie är liten och påklädd. I filmens inledning möter hon den manlige huvudpersonen på Strömgatans kaj, med Stockholms Slott i bakgrunden. Inger och hennes väninna får symbolisera Sveriges och huvudstadens vackra och sexiga flickor.

Sexskandal i flickpensionen (Jeunes filles bien… pour tous rapports) 1968 – En skolflicka
Eva-den utstötta 1969 – skolflickan Berit Svensson (Evas väninna)
Jag-en kvinnas dotter 1969 – huvudroll
Dagmars heta trosor 1971 -Anne Engström
Någon att älska 1971 – Greta
Baksmälla 1973 -flicka i bastu
Flossie 1974 – flicka på kaj
Champagnegalopp 1975 – bordellflicka

.

barbro klingered

BARBRO KLINGERED

Barbro Klingered föddes i Sveg 1946-11-16. Hon gjorde film i Sverige och Västtyskland under perioden 1969-1985. Hennes pseudonymer var Irena Billing, Barbara Klingered, Maud Hagberg och Barbara Scott.

Den första svenska sexfilmen var Boarne Vibenius totalförbjudna (‘våld och sadism’) film Breaking Point 1975. Barbro kallades Irena Billing och spelade Den mörkhåriga i tunnelbanan. De andra kvinnorna i filmen medverkade under pseudonym. Ralph Lundsten skrev originalmusik och Urban Hitler stod för specialeffekterna. Efter fyra klipp där bland annat ‘medvetslös kvinna tvingas till fellatio’ klippts bort, hade filmen premiär 1975 i Borås. Den visades aldrig i Stockholm.

Den andra filmen var Andrei Fehers Kärleksvirveln 1977. Filmen kallades även Jag vill ligga med din älskare mamma, Hon älskade en sommar, Swedish Confessions, Love merry go round, Swedish Lovestory och Vieni Vieni…Voglio Fare l’Amore Con Te. Denna film hade premiär på porrbion Fenix i Stockholm 1977. 31-åriga Barbro spelade huvudpersonen Gladys och den kända danska porrskådespelerskan Anne Magle hennes dotter Doris.

Barbro Klingered gjorde 1985 ytterligare en film för Andrei Feher. I Kärleksdrömmar eller Dreams of Love spelar hon kvinnan i ett älskande par. Mannen är den allestädes närvarande Jack Bjurquist aka Jack Frank. I samma film medverkar till exempel Marie Bergman från Fäbodjäntan och den kända porrstjärnan Olinka. Kärleksdrömmar hade premiär på Fenix 1985.

1969-1972 gjorde Barbro några filmer i Västtyskland. Det var inte porrfilmer, men med den tidens mått innehöll de ganska mycket sex och naket. Barbro Klingered avled 1995-12-21.

.

eva den utstötta

SOLVEIG ANDERSSON

Solveig Andersson, född 27/8 1947, var en riktig skådespelerska. Hon upptäcktes på Calle Flygares teaterskola och förutspåddes en bra karriär. Hennes karriär kom dock att innebära mest småroller och sexploitation. Solveig medverkade även i upplysningsfilmerna Ur kärlekens språk och Mera ur kärlekens språk. Efter en mindre roll i teveserien Raskens, blev hon frälst i slutet på 1970-talet och gjorde sedan inte mycket mer film. Hon gjorde tre filmer tillsammans med Christina Lindberg, Swedish Wildcats, Sängkamrater och Thriller – en grym film. I Smutsiga fingrar medverkar hon i en bordellscen tillsammans med Marie Ekorre.

Idag minns kanske flest Solveig Andersson för huvudrollen i kultfilmen Eva den utstötta. Där spelar den kurviga 21-åringen en 14-årig flicka, som säger runda ord med pipig röst och har sex för småpengar. Sådana sexuellt brådmogna flickor kallades på 1960-talet sexualflickor och kunde sättas på flickhem tillsammans med kriminella. Åtminstone på ytan tar den här filmen ställning för dessa flickor och mot dem som mobbade och frös ut dem. Men lolitatemat valdes nog mest för att det var lockande och lite förbjudet. Utomlands fick filmen det mer säljande namnet Swedish And Under Age.

Eva-den utstötta 1969
Ur kärlekens språk 1969
Mera ur kärlekens språk 1970
Skräcken har 1000 ögon 1970
Kyrkoherden 1970
Lockfågeln 1971
Swedish Wildcats 1972
Smutsiga fingrar 1973
Thriller – en grym film 1974
I död mans spår 1975 (Regi: Mats Helge)
Svartsjuka 1975 (kortfilm)
Sängkamrater 1975
Raskens (teve-serie) 1976

.

lillemor

LILLEMOR OHLSSON

Lillemor Ohlsson (1948-06-05) gjorde, 19 år gammal, den kvinnliga huvudrollen i sexploitation-kalkonen Som havets nakna vind, efter boken med samma namn.

.

som havets nakna vind flickor

Utomlands kallades filmen One Swedish Summer och bjöd på den vanliga bilden av Sverige: Sommar, sol, nakenbad, klippor, sex och unga, blonda flickor. Det sägs att svenskarna kunde sälja filmen utomlands genom att enbart visa stillbilder på Lillemor. Sedan ville inköparna skriva på kontraktet! Trots dessa förutsättningar blev Lillemor ingen sexstjärna. Istället gjorde hon några roller i vanliga svenska filmer, bland annat Ronja Rövardotter. Våren 1974 gjorde Lillemor husmorsfilm! Efter 2 minuter och 45 sekunder gör hon reklam för folie.

.

cia löwgren swedish wildcats

CIA LÖWGREN

Född som Cecilia Löwgren 1949-03-13. Hon var sångerska och medverkade i den svenska uppsättningen av musikalen Hair 1968. Sedan medverkade den snygga blondinen i mjukporr, gladporr och vanliga filmer.  Swedish Wildcats är en typisk Jo Sarno-film, som handlar om en bordell i Köpenhamn. Cia spelar huvudrollen som den prostituerade strippan och förvecklingar uppstår när hon möter en man i parken och påstår att hon är ballerina. I danska gladporren I Tvillingarnas Tecken får hon använda sin sångröst och gör rollen som sexig sångerska övertygande.

Herkules Jonssons storverk 1969 – den unga flickan (TV-serie)
Miss and Mrs Sweden 1969 – Emma Modig, Jonnes dotter
Skottet 1969 – Len, 14 år (Rolltolkningen gav henne ett pris från filmtidningen Chaplin)
Som hon bäddar får han ligga 1970 – Mr P:s sekreterare
Smoke 1971 – Annika
Vill så gärna tro 1971 – Inger (En film av Gunnar Höglund, med bla Christina Schollin)
Swedish Wildcats 1972 – Susanna
I Tvillingarnas tecken 1975 – Dolores Rossi

.

christine gyhagen 1971

CHRISTINE GYHAGEN

Sångerskan och skådespelerskan Christine Gyhagen är född i Västergötland den 26 april 1949. På bilden ovan sjunger hon, 22 år gammal, i Kvällsöppet 19 oktober 1971. Det var ett mycket tidstypiskt program där bland annat Nils-Petter Sundgren och Harry Schein debatterade Åsa-Nisse och proggbandet Gunder Hägg (senare Blå Tåget) framförde sin hit Glassfabriken.

När Christine var drygt 20 år gammal medverkade hon i en del svenska sexfilmer. Hon spelade även Lasse Åbergs syster i 47:an Löken blåser på (1972), där Marie Forså gjorde sin svenska debut som naken tonårsflicka i bastun. I filmen Va’ har dom för sig i banken (1971) är Christine en bankanställd flicka som filmens huvudperson drömmer om. I den historiska filmen Lockfågeln (1971) är hon en av många söta flickor, tillsammans med bland andra Marie Ekorre.

1972 medverkade hon i avsnitt som illustrerade sexbrev till Inge & Sten i deras fjärde och sista sexualupplysningsfilm Kär lek – så gör vi. Brev till Inge och Sten.

1973 var hon ”flicka på gym” i thrillern Smutsiga Fingrar, där även Marie Ekorre och Solveig Andersson syntes i mindre roller.

Christine var sedan med i två sexfilmer med Marie Forså, Bel Ami (1976) och Molly – familjeflickan (1977). Det var filmer med en för perioden typisk blandning av porrstjärnor, mjukporrstjärnor, utvikningsflickor och kända skådespelare. Många flickor i mindre roller var med bara för att ge filmerna skönhet och atmosfär.

De senaste åren har Christine bland annat uppträtt som vissångerska på arrangemang anordnade av 1,6-miljonersklubben.

.

marie liljedahl playmen 19 år

MARIE LILJEDAHL

Den tredje Marie, tillsammans med Marie Ekorre och Marie Forså, hette Marie Liljedahl, född 15 feb 1950. Den supersöta brunetten med den läckra lilla kroppen studerade balett.

.

åsa-nisse

Hon debuterade som 17-årig dansare i filmen Åsa-Nisse i agentform 1967, där hon dansar bakom Knohults hemlige agent Sjökvist. På något sätt hade de sex vackra flickorna dessutom en koppling till Carl-Gustav Lindstedt – som karaktären Gubben I Lådan från Hylands Hörna. Sedan hade Marie Liljedahl en kort men intensiv karriär med huvudroller i några erotiska kultfilmer. Som skådespelerska hörde hon till de mest begåvade inom sexploitation – och kanske var det just därför hon hoppade av trots stora framgångar utomlands. Om man var ung tjej och sysslade med sexploitation kunde det vara svårt att få seriösa roller – och när Marie upptäckte det gav hon upp filmkarriären.

.

marie liljedahl snövit

Marie Liljedahl i Snövits hemliga sexliv 1969

Filmen Ann och Eve de erotiska (1970), med Marie Liljedahl och Gio Petré i titelrollerna, blev en otrolig succé i USA. I dagens penningvärde spelade den in 910 miljoner kronor, alltså nästan en miljard. Den enda svenska film som drog in mer pengar i USA var Jag är nyfiken gul med drygt en miljard kronor. En jämförelse: 1973 drog historiens mest lönsamma erotiska film Deep Throat in tio miljarder kronor i dagens penningvärde. Tvåan Behind The Green Door 1972 drog in två miljarder. De svenska sexfilmerna gick alltså ofattbart bra i USA! Ann och Eve blev dock ingen stor succé i Sverige, varken hos publiken eller kritikerna.

.

.

I filmen Någon att älska spelar Marie mot en av Sveriges största popidoler genom tiderna, Tommy Blom som tyvärr lämnade oss den 25 maj 2014. Men det var inte deras kärlekshistoria som väckte mest uppseende i USA. Blonda Inger Sundh har sex med sin pappa medan Marie tittar på och mot slutet av filmen gör Marie och Inger en lesbisk scen. Gruppsexpartyn, diskodans och annat som hörde till den tidens bild av Sverige får vi också se. Musiken är gjord av två lovande låtskrivare som heter Björn och Benny.

Marie Liljedahls sexfilmer var mycket större utanför än inom Sverige. 1971 blev Marie utsedd till ”Top Sexstar Of The Year” av Playboy i USA. Varför slutade hon göra film samma år? 2001 svarade Marie på frågan varför hon lämnade filmbranschen. ”I didn’t intend to immigrate to a more developed filmcountry like England. A lot of violence and sex was coming up in films at that time, so I decided to stop acting.” Det kan tolkas som att hon var missnöjd med typen av filmer hon fick göra i Sverige. Som många andra hoppades hon kanske att sexfilmerna skulle bli ett första steg på vägen mot mer seriösa roller.

I en intervju gjord 2002 klagar Marie på att man klippte in en bodydouble, klädd i hennes nattlinne, i en amerikansk version av den berömda onaniscenen. Trots att Marie aldrig hade långa naglar hade denna kvinna långa naglar! Men man kunde göra så på den tiden och i en scen med Marie Ekorre klippte en amerikansk distributör in närbilder på penetreringar med ett annat par!

.

.

Marie Liljedahl och Maria Rohm i Eugenie 1970

Filmer

1968 spelade Marie Liljedahl 17 år gammal huvudrollen i Inga eller Jag, en oskuld. Regi Joseph W Sarno.
1968 medverkade hon i en märklig italiensk kvasidokumentör om den svenska synden, Svezia, inferno e paradiso (Sweden – heaven or hell?). Regissör Luigi Scattini. Där blir hon våldtagen av ett gäng knuttar.
1969 gjorde hon Snövit i en tysk mjukporrfilm, Grimms Märchen von lüsternen Pärchen, regisserad av Rolf Thiele. På svenska hette den Grimms sagor för vuxna vid premiären och Snövits hemliga sexliv vid nypremiären.
1969 gjorde hon även den tyska sexkomedin Willst du ewig Jungfrau bleiben? regisserad av Hubert Frank.
1969 syntes hon som en flicka på party i Eva-den utstötta men krediterades inte för den rollen.
1970 spelade hon Eve i den erotiska thrillern Ann och Eve-de erotiska av Arne Mattson.
1970 spelade hon huvudrollen i Eugenie, i USA kallad Eugenie… the Story of Her Journey Into Perversion, av kultregissören Jesus Franco. Christopher Lee, mannen som gett Dracula ett ansikte, var en av motspelarna och Marie gjorde lesbiskt mot 24-åriga Maria Rohm.
1970 spelade hon Sybil Vane i skräckfilmen Dorian Grey av Massimo Dallamano.
1971 spelade hon Inga igen, i uppföljaren Någon att älska av Joseph Sarno. Tommy Blom och Tages framför titelmelodin”Inga”.
1971 gjorde hon 21 år gammal sin sista film, skräckfilmen A virgin among the living dead av Jesus Franco.

.

christina lindberg

CHRISTINA LINDBERG

Christina Lindberg (skall ej förväxlas med sångerskan med samma namn) föddes i Göteborg den 6 december 1950. Hon började som badflicka i dagstidningar (de hade sådana bilder på den tiden) och i 18-årsåldern började hon vika ut sig i FIB-aktuellt och andra herrtidnngar. Hennes kurviga kropp (88-58-88) och docksöta ansikte gjorde henne snabbt till Sveriges populäraste utvikningsflicka. De närmaste konkurrenterna var (ansåg man då) Marie Ekorre och Tina Lundh. Christina kom att medverka i totalt 24 långfilmer, oftast utan kläder, men aldrig i hårdporr. Hon uttalade sig negativt om porr i media och 1975 rymde hon (påstår hon själv) från inspelningen av filmen Nathalie och porregissören Gerard Damiano. Hon skrev sedan sexspalter i herrtidningar och blev så småningom journalist. Idag är hon ägare till och chefredaktör för tidningen Flygrevyn. Christinas första filminspelning var i november 1969, då hon var 18 år. Det var en sexploitation med det vitsiga namnet Maid in Sweden.

.

.

Rötmånad 1970 var ingen sexploitation, utan en kvalitetsfilm av Jan Halldoff (1939-2010). Den finns inte på dvd, men du kan se den på Youtube ovan. 400 (!) förväntansfulla flickor kom till castingen för rollen som filmens sexiga tonårsdotter. En av dem var en 17-åring med namnet Marie Ekorre. Att Christina Lindberg fick rollen var nog mest för att hon var en känd utvikningsflicka och man trodde att hennes bild på filmaffischerna kunde sälja biljetter:

.

rötmånad poster

Det är en extremt rolig film, som samtidigt har många mörka bottnar. Kritikerna gav den ett blandat mottagande. Filmen spelades in under 35 dagar juni-juli 1970, då Christina var 19 år. Den hade premiär 30 november.

Exponerad spelades in september-oktober 1970, då Rötmånad fortfarande inte visats. Gustav Wiklund (född 1939) berättade i en intervju 2005 att han redan 1962 bestämde sig för att bli filmskapare. 1964 arbetade han som passare åt Ingmar Bergman och 1969 som regiassistent på inspelningen av Kyrkoherden. Sedan bestämde han sig för att göra en ”snäll porrfilm”. Det skulle vara en riktig story och framförallt behövdes en sexig flicka i huvudrollen. Han frågade sin bror, som var modefotograf, om tips och denne sade att han skulle ringa FIB Aktuellt. Där fick Gustav Wiklund svaret att det var Christina Lindberg som var hetast. Tidningen hade gjort en undersökning bland killar som gjorde lumpen och 48% hade utvikningsbilder med Christina Lindberg på sina skåpdörrar. När den blivande filmskaparen kontaktade flickan i fråga visade hon sig vara söt, tystlåten, allvarlig och mycket snäll. ”Så här ser jag ut” sade hon tyst och klädde av sig. Sedan var saken klar.

Ett norskt företag finansierade filmen efter att ha läst och gillat manuset. Svenska skådisar som Heinz Hopf, Siv Eriks, Tor Isedal och Janne ”Loffe” Carlsson kontrakterades. Den mycket kompetente jazzpianisten Berndt Egerbladh skrev filmens musikaliska tema ”Lena’s Theme” som gavs ut på skiva av Stikkan Anderssons Polar och spelades i jukeboxarna i Frankrike. Sedan lanserades filmen internationellt i Cannes, genom att man hyrde en biograf på en bakgata under filmfestivalen och körde filmen non-stop där. Premiären började med att det blev dödstyst i publiken. Sedan började publiken skratta på fel ställen och efter sex minuter gick Gustav Wiklund ut och drack konjak på baren tvärs över gatan. ”Det här går åt helvete” tänkte han – men det gick inte så illa. Bilder på Christina Lindberg i tidningarna hjälpte till att sälja filmen. Dessutom gjorde hon entré med helikopter på stranden i Cannes och klädde av sig topless inför pressens smattrande kameror. I London gick Exponerad 53 veckor på samma biograf, vilket var rekord. Exponerad ledde för Christina Lindberg till roller i sexploitationfilmer utomlands, bland annat i Tyskland och Japan.

Den svenska Anita-ur en tonårsflickas dagbok av Torgny Wickman (1973) blev omtalad och visar ett försvunnet Stockholm med ett city i ruiner, porrbutiker, sexklubbar och trumpetspelande proggare i ett kollektiv på ett ännu inte yuppifierat Södermalm. Christina Lindberg är en 17-årig nymfoman som dansar naken för sina föräldrars gäster, har sex med främmande äldre män, rymmer till Stockholm, jobbar som strippa och provar en massagestav hon köpt i en porrbutik. Utomlands uppfattades filmen som ännu ett bevis för de svenska flickornas totala skamlöshet.

Christina Lindberg var den stora svenska sexploitationstjärnan och brukar räknas som den enda i sin generation, som lyckades få en karriär genom att vika ut sig. När hon fyllde 58 år, 40 år efter att de första bilderna togs, fick hon frågan om hon ångrat sig och svarade: -–Nej, verkligen inte. Först har jag inte gjort något som jag inte fortfarande kan stå för. Sedan har det berikat mitt liv så mycket, och gör det fortfarande.

.

christina lindberg exponerad

Exponerad 1971

Christina Lindberg hade större och mindre roller i dessa svenska filmer: (Regissörens namn inom parentes.)

Rötmånad 1970 (Jan Halldoff)
Exponerad 1971 (Gustav Wiklund)
Maid in Sweden 1971 (Dan Volman) Inspelad 1969.
Smoke 1971 (Torbjörn Axelman)
Swedish Wildcats 1972 (Joseph W. Sarno)
Young Playthings 1972 (Joseph W. Sarno)
Anita 1973 (Torgny Wickman)
Thriller – en grym film 1974 (Bo Arne Viberius) Inspelad 1972.
Jorden runt med Fanny Hill 1975 (Mac Ahlberg)
Sängkamrater (Wide open) 1975 (Gustav Wiklund)
91:an och generalernas fnatt 1977 (Ove Kant)

Dessutom gjorde hon dessa utländska långfilmer:

Yusra 1971 (Rachid Ferchiou, Den första färgfilmen som spelades in i Tunisien)
Mädchen, die nach München kommen 1972 (Walter Boos)
Schulmädchen-Report 4. Teil – Was Eltern oft verzweifeln lässt 1972 (Ernst Hofbauer)
Liebe in drei Dimensionen 1973 (Walter Boos)
Sex and Fury 1973 (japansk)
Journey to Japan 1973 (japansk)
Was Schulmädchen verschweig 1973 (Ernst Hofbauer)
There Is a Sunrise Every Morning 1979 (Björn Örtenheim)

De svenska filmer hon gjorde efter 1977 var inte sexploitation:

Attentatet 1980
Sverige åt svenskarna 1980
Gräsänklingar 1982
Sex, lögner & videoband 2000 (inspelad 1990-1993)
Ingen kom ner 2009
.

leena skoog mayfair

LEENA SKOOG

Leena Skoog (1951-1998) gjorde 17 år gammal sitt genombrott i en av Eugen Vöhrmanns filmer, Laila 17 år vaknar 1969. Samma år medverkade hon som ”en nakenbadare” i en Åsa-Nissefilm, med bla Alice Timander (den senare dock påklädd) i rollistan.

.

leena skoog

Kultklassikern Laila 17 år vaknar (bilden ovan) var en amatörmässig 16-millimeters film, men med en ovanligt söt och kurvig nakenmodell.  Leena Skoog fick aldrig någon filmkarriär, men blev känd som utvikningsflicka och framförallt som kronprinsens (nuvarande kungens) påstådda flickvän. Enligt Christina Lindberg 2007 kunde de flesta flickor, som på den tiden umgicks i Stockholms innekretsar kring diskoteket Alexandras, pekas ut som kronprinsens flickvänner. Han gillade ju flickor och festande.
.

.
Sedan blev det inte så mycket filmkarriär för Leena, Här är en liten roll:
.


.

marie ekorre

MARIE EKORRE

Utvikningsflickan Marie Ekorre, född 11 december 1952 i Ludvika, medverkade först i en del svenska filmer, men i små roller. Som 18-åring debuterade hon i Lockfågeln 1971 som ”en naken bordellflicka”. Hon var ”en flicka” i kultfilmen Stenansiktet 1973, med den tidens store tonårsidol Ted Gärdestad i en liten roll. Genom sitt utseende fick hon även synas i bla Tage Danielssons Mannen som slutade röka 1972 och fick en liten roll som ”Lucy” i Jörn Donners Baksmälla (Krapula) 1973. Om man tittar noga ser man henne även i bordellscenen i Arne Mattssons thriller Smutsiga fingrar 1972, men hon krediterades inte för denna roll.

Lockfågeln 1971 (Torgny Wickman) – naken bordellflicka
Mannen som slutade röka 1972 (Tage Danielsson) – flicka på äng
Baksmälla 1973 (Jörn Donner) – Lucy
Smutsiga fingrar 1973 (Arne Mattsson) – bordellflicka
Stenansiktet 1973 (Jan Halldoff) – en flicka
En handfull kärlek 1974 (Vilgot Sjöman) – en sjungande flicka

1973 spelade hon in sexfilmen Jorden runt med Fanny Hill, regisserad av Mac Ahlberg. Den fick inte premiär förrän 1975.

Marie var mycket populär som modell i svenska och utländska herrtidningar. I mars 1974 blev hon månadens utvik (pet of the month) i amerikanska herrtidningen Penthouse, en imponerande merit för en svensk utvikningsflicka.

Hon medverkade i två filmer av den amerikanske regissören Paul D. Gerber, som var verksam i Sverige och Danmark. Marie spelade huvudrollen i den danska hårdporrfilmen Nyckelhålet 1974, men gjorde själv bara mjukporrscener. Urpremiären var den 11/10 1974 i Köpenhamn. Hennes röst dubbades till danska av Ina Löndahl. En version av filmen är dubbad till engelska och kallas My Teenage Daughter. I den har man klippt in närbilder, där en annan brunett blir penetrerad, i Maries sexscener!

Under sommaren 1975 spelade Marie in mjukporrfilmen I lust och nöd (med Ulf ”Vanheden” Brunnberg!) där hon gör en mindre roll. Det var en svensk exportsatsning som gjordes direkt på engelska. Premiären var 1976, i Stockholm den 15/3 på Festival.

Nyckelhålet 1974 (Paul D Gerber)- Mette, kvinnlig huvudroll
Jorden runt med Fanny Hill 1975 (Mac Ahlberg) – Anita
I lust och nöd 1976 (Paul D Gerber) – Anna

Marie Ekorre gjorde även några tyska sexfilmer. Hon arbetade som modell i Väst-Tyskland och blev på det sättet upptäckt. Bara 20 år gammal gjorde hon sin första utländska film, den tyska mjukporren Was schulmädchen verschweigen 1973. I samma film medverkade även den två år äldre Christina Lindberg, men de syns aldrig tillsammans. Filmen är en ”episodenfilm” med flera små berättelser och i den första spelar Ekorre huvudrollen. Så mycket sex gör hon egentligen inte, i en kort scen byter hon kläder och i en annan ganska kort scen har hon ett fejkat samlag. Den här något udda komedin gavs ganska nyligen ut som svensk dvd under namnet Skolflickors hemligheter.

Marie Ekorre gjorde 1973 även Schulmädchen-Report 6: Was Eltern gern vertuschen möchten. Den handlar, som alla filmer i serien, om föräldrarnas problem med tonåringar som har sex. Detta är mest en ursäkt för att få visa nakna, unga flickor. Serien sågs av många miljoner biobesökare och hade 13 delar som gavs ut under perioden 1970-1980.

Was Schulmädchen verschweigen 1973 – Roll: Cornelia. Regi Ernst Hofbauer. Premiär 18 maj 1973.
Schulmädchen-Report 6: Was Eltern gern vertuschen möchten 1973 – Roll: Ingrid. Regi Ernst Hofbauer. Premiär 11 okt 1973

Marie gjorde även sk gladporr: Utan trosor i Tyrolen 1973, Håll igång i djungeln 1974 och Bockar i Bangkok 1976, som blev den sista filmen för den då 23-åriga Marie Ekorre. Utan trosor i Tyrolen är enkel och oskyldig buskis med mycket sex och naket, som gjorde succé i både Tyskland och Sverige. Den är ungefär som en svensk pilsnerfilm, men med skämt om sex istället för alkohol. Den svenska titeln är oerhört catchy och än idag förföljer den Marie Ekorre. De här tre glada filmerna gjorde Marie Ekorre i Tyskland:

Utan trosor i Tyrolen (Geh, zieh dein Dirndl aus) 1973 – Roll: Zenzi. Regi Sigi Rothemund. Premiär 19 okt 1973, 25 mars 1974 i Sverige.
Håll i gång i djungeln (Dschungelmädchen für zwei Halunken) 1974 -Roll: Amazon nr 1. Regi: Ernst Hofbauer. Premiär 6 mars 1974, 2 dec 1974 i Sverige.
Bockar i Bangkok (Was treisst die Maus im Badehaus) 1976 – Roll: Vroni. Regi: Siggi Götz. Premiär 17 feb 1976, sverigepremiär 29 mars 1976.

Redan 1976 tröttnade Marie på att inte få göra seriösa filmroller och öppnade en jeansbutik i Amsterdam. Hon har senare bott i Spanien och hållit en låg profil, men intervjuades i svenska tidningen Magasin Defekt, nr 2 1996, under rubriken: Har ni någonsin sett en Ekorre med trosor? I motsats till Christina Lindberg syns hon inte i intervjuer eller på kultfilmsfestivaler.
.

annica i skandalskolan

ANNICA SALOMONSSON

Bilden ovan visar vackra 19-åringen Annica Salomonsson i Porr i skandalskolan 1974. Annica var, 17-25 år gammal, en  mycket framgångsrik utvikningsflicka, här under pseudonymen Nickan Harding. Hon gör bara mjukporr och det blev hennes enda film. I olika herrtidningar över hela världen blev hon utvikt bland annat under namnen Anita Hemmings, Annicka Bell, Annika Harding och liknande. Klubb Super-8 skriver om en ofullbordad film:

annica salomonsson

”Vidare spelade hon i Torgny Wickmans ofullbordade “Fyra flickor”, även känd under namnet “Lätt byte”, tillsammans med Christina Lindberg, Marie Ekorre, Stellan Skarsgård, Per Mattsson och Tomas Ledin. En film vi bara kan drömma om.”

.

monica andersson

MONICA ANDERSSON

Monica Andersson (ålder okänd) medverkade i Porr i Skandalskolan 1974 och Jörn Donners Baksmälla 1973. Under namnet Monica Anders gör hon en fräck och rolig blondin i Porr i skandalskolan (bilden ovan), i Baksmälla är hon flicka vid brasan. Monicas första roll var i den politiska satiren Flickorna 1968, med Bibi Anderson och Mai Zetterling. Hon spelade flicka på café i den svensk-amerikanska filmen AWOL-avhopparen 1972.

.

Del 4: Flickor från andra länder

brigitte maier

SVENSK PORR MED UTLÄNDSKA FLICKOR

Det var ofta danska eller franska tjejer som gjorde hårdporren i svenska filmer. Den tyska porrstjärnan och utvikningsflickan Brigitte Maier, född 1952,  medverkade i Justine och Juliette och Porr i Skandalskolan. Brigitte fick 1,500 dollar för sin roll i Porr i Skandalskolan 1974, där hon gjorde det mesta av det riktiga sexet. I dagens penningvärde motsvarar 1,500 dollar (enligt SCB) 57,000 kronor. Det var tre gånger mer än hon fick för huvudrollen i Lasse Brauns Penetration samma år!

När skådespelerskorna inte kunde svenska kunde de annars dubbas, eller så fick de helt enkelt inga repliker att säga. Man kunde även göra svenska filmer med engelsk dialog.

anne magle

En annan snygg utländsk porrstjärna, som syntes i svenska sexfilmer, var danska Anne Magle (Anne Maglegaard). Troligen är hon född i mitten på 1950-talet.

.

finsk film

Vackra flickor i andra länder

Varför blev flickorna i just Sverige världsberömda för sin sexighet? Det dom har, det har dom väl i Lissabon? Andra länder gjorde också filmer om vackra flickor, sommar, sol och sex – redan på femtiotalet. Finska flickor var kända för sitt vackra utseende och vann ofta internationella skönhetstävlingar. På bilden ovan ser vi Anneli Sauli, 20 år, på en solig klippa i den finska filmen Hilja, maitotyttö (Hilja, mjölkflickan) från 1953. Stilen påminner om Hon dansade en sommar och filmen väckte uppseende genom att den handlar om våldtäkt. Den stackars mjölkpigan blir regelbundet våldtagen av sin husbonde, spelad av Tauno Palo. Att man nästan kan se hjältinnans bröst ansågs också fräckt på den tiden. Finland vann Miss Europa 1934, 1937, 1938, 1955, 1968 och 1976. Sirkka Salonen, Miss Europa 1938, spelade 22 år gammal huvudrollen i allmogefilmen Unelma Karjamajalla (Drömmen på fäbodvallen) 1940. Men det fanns en stor skillnad jämfört med svensk film: På 50-talet behöll de finska flickorna, pga censuren, kläderna på och filmerna fick ingen uppmärksamhet utomlands.

.

sensuela 1

Marianne Träskman i Sensuela

Regissören Teuvo Tulio var född i Ryssland 1912. Under 30- 40- och 50-talen hade han gjort finsk allmogefilm, bland annat Drömmen om fäbodvallen (se ovan). Tulio, som inte hade gjort någon film sedan 1956, fick 1964 plötsligt en lysande idé till comeback: Han skulle göra den första finska sexfilmen!

18 år gammal, 165 cm lång, med kurvorna på dom rätta ställena och vikten 52 kg, var Marianne Träskman finalist i Miss Finland 1967. Hon vann inte tävlingen, men fick huvudrollen i Tulios film. 1967 startade inspelningen av Sensuela och Fröken Träskman fick det mer internationellt gångbara namnet  Marianne Mardi.

En ung och mycket vacker sameflicka flyttar från kåtan och faderns stränga kontroll till friheten i den syndiga storstaden Helsingfors. Plötsligt blir allmogefilmen sexploitation. Man får se den 18-åriga skönhetsmissen naken i scener som var ganska vågade, även med svenska mått, när Sensuela spelades in 1967 – 1968. Det låter onekligen som ett recept på framgångsrik sexfilm. Men sedan gick det mesta fel och veteranen Tulio framstår som något av den nordiska sexfilmens Ed Wood.

Det fattades pengar och Sensuela fick inte premiär förrän 1973. Det var den första filmen som fick 18-års gräns i Finland och även den första som blev R-rated för ”mild sex” utomlands. Premiären var i Kemi i finska Lappland. Knappt 700 personer såg filmen under den korta period den visades. Redan vid premiären 1973 måste filmen ha uppfattats som ganska camp, som en blandning av allmogefilm och Rymdinvasion i Lappland. De som väntade sig porr undrade nog om de hamnat på fel film när det tog 28 minuter innan hjältinnan klädde av sig. Dessutom var sexscenerna inte längre så sensationella, när man kunde ta båten till Sverige och se Långt ner i halsen på bio. Sensuela fick ingen finsk distributör, såldes inte till utlandet och det skrevs inte en enda recension. I Helsingfors var premiären inte förrän 2001 på en filmfestival, året efter Tulios död. Sedan blev den här kalkonfilmen kult, visades på filmfestivaler och gavs ut på dvd.

Nördfakta: Filmen börjar med att en tysk stridspilot störtar i norra Finland och tas om hand av hjältinnan. Han återvänder 20 år senare och det är 1960-tal. Han själv, flickan och alla andra ser dock exakt likadana ut och har inte åldrats en dag! Och den unga oskyldiga flickan är fortfarande en ung oskyldig flicka. En sådan miss i manuset var kanske ett varningstecken …

Hur gick det med Marianne Träskmans karriär som sexstjärna? Hon var med som ”naken kvinna” i Jörn Donners Baksmälla 1973, där några kända svenska flickor också syntes, samt i Jörn Donners Hellyys 1972, där hon spelade ”naken musiker”. En del finska flickor gjorde sin enda roll i Sensuela och så mycket mer sexploitation blev det inte i vårt östra grannland.

Det fräckaste som gjordes var kanske Jörn Donners filmer. Perkele är en politisk film, men efter 32 minuter kommer det ett inslag om den tidens svenska sexklubbar. En stillbild från en porrtidning (”slickscenen”) klipptes bort av den finska censuren! Efter 1 timme och 20 minuter träffar Jörn Donner och hans polare den söta flickan ”Tupu från Finland” på krogen i Lahti. Hon är mycket vänlig och frågar om hon får följa med till deras hotellrum. Man kommer överens om att hon ska ha gruppsex med dem för tvåhundra mark. Fortsättningen på hotellrummet klipptes bort av den finska censuren. När den kurviga flickan ligger naken på sängen och blir tafsad mellan benen klipper man in en skylt med texten ”Hej mamma!”. Det är nog oavsiktligt man på detta sätt påpekar att flickans mamma kan se sin dotter, det grabbiga skämtet syftar troligen på mannens mamma.

Flickan ropar älä kiusaa, reta inte eller fritt översatt ”stimulera inte mitt underliv”. Hon upprepar att han inte ska tafsa, ber honom sluta och försöker vrida sig loss. Troligen är det för att prostituerade inte brukar tycka om att kunderna försöker tända dem. Mannen förstår inte eller låtsas inte förstå detta och gnider trots protesterna hennes underliv med sitt knä när hon ligger på rygg. Sedan sätter han på sig en kondom och har samlag med flickan inför kameran och då protesterar hon inte. De båda männen filosoferar att det filmade samlaget ger en känsla av hur det är att vara manlig porrstjärna.

Utan att göra sig skyldig till någon stor överdrift kan man väl säga att det inte vore särskilt politiskt korrekt att göra en sådan samhällskritisk film idag. Men 1971 var det helt okej och den oklippta filmen visades i svensk television. Ingen sade något om att den berusade, prostituerade flickan skulle ha blivit exploaterad på något sätt. Hon fick ju tvåtusen femhundra kronor (i dagens penningvärde ) för den kombinerade prostitutionen och filminspelningen.

.

.

Norge var ett porrfientligt land, där man brände herrtidningar på bål. När feminister i andra länder riktade in sig på att stoppa våldtäkterna, stod porren i fokus i Norge. Och porrkungen Leif Hagen var en fiende som kunde ena motståndarna: Han var en äkta ”pornogris” som inte stack under stol med att han ville tjäna pengar på nakna damer. Decennier före Snoop Dogg kunde Hagen provocera genom att posera som hallick i päls, omgiven av nakna flickor.

Porrvågen som sköljde över världen stoppades vid Norges gräns. När TV 1000 sände porrfilm blev tv-skärmarna svarta i Norge, eftersom ”rörliga pornografiska bilder” inte fick visas. Så sent som 2003 gick Norska Statens Medieforvaltning ut med skärpta krav på att hålla kabelteven fri från porr.

Så nej, Norge var inget stort land för sexfilm när det begav sig.

Desto mer sexfilm gjordes det i Danmark, det enda land som hade en tillräckligt liberal filmcensur för att kunna konkurrera med Sverige. Danskarna var världsmästare i gladporr, som dock bara blev en parentes i den erotiska filmhistorien. Sängkanten-filmerna var ganska oskyldiga sexkomedier och gjordes under perioden 1970 – 1976. Tecken-filmerna var sexkomedier där porrstjärnor då och då bjöd på riktigt sex mellan skämten och sångnumren. Den märkliga tecken-serien blomstrade under perioden 1972 – 1978. Sedan dog gladporren, utkonkurrerad av den professionellt producerade amerikanska hårdporren med superstjärnor som Seka, Annette Haven och John Holmes. Om folk går på bio för att se porrstjärnor ha sex är transportsträckor av humor och handling ingen konkurrensfördel.

.

chat noir strippor

Torgny Wickman med strippor på Chat Noir 1973

Del 5: De svenska regissörerna

TORGNY WICKMAN
(1911-04-22 – 1997-09-24)

I slutet på 1960-talet kom sexploitationfilmerna, ofta gjorda av regissören Torgny Wickman. Dessa filmer fick oftast usla recensioner, men gick bra i utlandet, där det fanns ett uppdämt behov av sexfilm. Ibland gjorde man påklädda versioner för katolska länder. ”Schwedenfilm” blev ett begrepp och användes även för sexfilmer gjorda i andra länder. Idag upprörs vi inte av denna oförargliga mjukporr, men vi häpnar över att kända skådespelare ofta medverkar, inte sällan utan kläder. Torgny Wickan regisserade även upplysningsfilmen Ur Kärlekens Språk (kallades Kärlekens Språk vid nypremiären) och dess tre uppföljare, med hårdpornografiska avsnitt, dvs riktigt sex. Censuren ville klippa i Mera ur kärlekens språk, men den frisläpptes utan klipp av regeringsrätten. Hans sista sexfilm var Ta mej i dalen (Countrylife), svensk hårdporr med amerikanska stjärnor. Torgny Wickman regisserade film 1938-1989, bla dessa:

Eva den utstötta 1969.
Ur kärlekens språk 1969
Mera ur kärlekens språk 1970.
Skräcken har 1000 ögon 1970.
Kyrkoherden 1970.
Kärlekens XYZ 1971
Lockfågeln 1971
Kär-lek så gör vi, brev till Inge & Sten 1972.
Anita-ur en tonårsflickas dagbok 1973.
Inkräktarna 1974.
Ta mej i dalen 1977.

I en intervju med Nils-Petter Sundgren 1994 sade Torgny Wickman att han drivits av sitt hat mot hyckleri och dubbelmoral. En annan drivkraft var hans stora sexintresse, som bevis för detta framhöll han att han varit gift 4 ggr och hade 11 barn. Han sade att sexualiteten var en stor och viktig del av människors liv och att den därför borde få skildras på film. Torgny Wickman gjorde mycket film under lång tid, men under den här perioden var hans specialitet sex och porr. Den historiska filmen Lockfågeln var ett mindre lyckat försök att återvända till den mer seriösa filmen. Detta förklarar att Marie Ekorre och Solveig Andersson medverkade i denna film, som skilde sig från deras vanliga genre. Torgny Wickman var en nyckelperson när det gällde Sveriges framgångar inom sexploitation. Han var även en av ledarna för projektet att sätta vårt land på den internationella kartan för hårdporr.

Idag är Torgny Wickman en kultregissör. En annan kultregissör från samma tid är Torbjörn Axelman, som bla gjorde Lejonsommar och Smoke. Kultfilm är inte samma sak som kalkonfilm. Sveriges motsvarighet till Ed Wood heter Torbjörn Lindkvist (född 1942). Han var regissör, producent, fotograf och manusförfattare till ”Sveriges sämsta film” Sound of Näverlur 1971. (Kallades Kalla mig Kulla vid nypremiären.) Som fotograf medverkade han i bla Veck-ända i Stockholm, Kärleksvirveln och Fäbodjäntan. Sound of Näverlur var ett verkligt lågbudgetprojekt och inspelningen kostade 300,000 kronor. Eva Rydberg och Sten Ardenstam ställde upp utan lön, mot löfte om del av vinsten senare.

.

JOSEPH W SARNO
(15 mars 1921 – 26 april 2010)

Pseudonymer: Eric Anderson / Erik Anderson / Erik Andersson / Karl Andersson / Otis Hamlin / Lawrence Henning / Curtis Hollingwood / Jeff La Touch / Kenneth Morse / John Parkham / Louis Roman / Joe Sarno / Joseph Sarno / Hammond Thomas / Peter Verlon / Monica Fitta / Irwing Weiss / Peter Walsh / Francis X. Bush / Joan Fairley / Lester Jordan / Dick Kuzman

Joe Sarno var krigshjälte och hade varit stridspilot stationerad i Stilla Havet under andra världskriget. Som filmare fick han lösa  stora problem med liten budget, men lyckades ändå göra flera filmer som gick bra över hela världen. Joe Sarno ville inte bli svartlistad i USA och gjorde därför porrfilmerna under pseudonym, sade han till Nils-Petter Sundgren 1994. Han upptäckte Marie Liljedahl och gjorde filmer med Marie Forså innan hon blivit känd genom Flossie.

Sarno gjorde först amerikanska B-filmer med lite sex under perioden 1966-1967. De visades på boulevard- eller porrbiografen Fenix i Stockholm, men särskilt mycket porr var det inte i dessa tidiga amerikanska filmer. En hette Kom och rid på den rosa hästen. Sedan bodde och verkade Sarno både i Sverige och USA. I Sverige regisserade han både sexploitation och hårdporr. Porrfilmerna Kärleksön och Fäbodjäntan gjorde han under pseudonymerna Hammond Thomas resp Lawrence Henning.

1968 gjorde Sarno filmen  Inga eller Jag – en oskuld med 17-åriga Marie Liljedahl. Den blev en framgång utomlands och somliga anser till och med att den startade den svenska sexploitationvågen. På sin tid ansågs filmen vågad och censuren klippte bort en domstolsscen där en oskuld döms att ha samlag inför publik, det mesta av Maries vackra, oskyldiga onaniscen och en del av en samlagsscen. Och de svenska kritikerna var inte snälla. Så här skrev Jurgen Schildt i Aftonbladet:

”Yankeen gjorde ett stycke porr med förhinder, en rågblond byxkittlare för amerikanskt hemmabruk, en film som i gynnsammaste fall har utsikter att påverka svältfödda pastorer i Hattisburg eller Tuscaloosa. Den har en dialog som hade prytt sin plats på stentavlornas tid, och om Skansens apor fick manusförfattarna som inhysingar håller jag en tia på att dom, aporna vill säga, skulle överklaga hos Hyresnämnden.”

1968 regisserade Sarno även den märkliga Kom i min säng (Kvinnolek), som 1969 gick på porrbiografen Holiywood. Det märkliga var rollistan med kända svenska skådespelare som Heinz Hopf. Pierre Lindstedt, Ulf Brunnberg och Sten Ardenstam.

1969 gjorde Sarno The Indelicate Balance. En bortglömd film om incest med debutanten Kim Anderzon, några andra svenska tjejer, boxaren Bosse Högberg och den allestädes närvarande Jim Steffe (Jim Styf) i rollistan.

1971 Någon att älska. Marie Liljedahl spelade huvudrollen i denna uppföljare till Inga – med musik av Björn & Benny! Producenten frågade Stikkan Anderssom om han hade någon gammal svensk rockmusik att sälja, men Stikkan rekommenderade två unga, lovande killar istället – som kunde skriva ny musik till filmen. Nattklubbs-scenerna är inspelade på Alexandra’s i Stockholm, det legendariska diskoteket där Kungen var stamgäst. Det finns många fina gatuscener från Stockholm – men en del fick tas i Paris när det blev snöstorm i Sverige! Tommy Blom spelar den manliga huvudrollen och hans kompisar i Tages är musikerna i hans band.

Producenten Vernon P. Becker regisserade sedan en annan film med Tommy Blom och Inger Sundh, Dagmars heta trosor.

1972 Swedish Wildcats. Denna film visades inte i Sverige, troligen pga de svenska skådespelarnas dåliga erfarenheter av den tidigare filmen Kom i min säng. Bla John Harrysson, Christina Lindberg och Solveig Andersson medverkade i denna film om svenska callgirls. Dessutom syntes flera mindre kända skådespelare, som förekom i andra filmer av Sarno.

1972 Young Playthings. Sexploitation med Christina Lindberg och några unga amatörer.

Därefter gjorde han tre filmer med Marie Forså:
1973 Den pornografiska jungfrun
1974 Butterfly (Lifterskan)
1974 Vild på sex

Slutligen två porrfilmer med Leena Hiltunen:

1977 Kärleksön
1978 Fäbodjäntan

Joe Sarnos varumärke var den psykologiserande dialogen. Han försökte göra karaktärerna trovärdiga genom att de fick tala om sina tankar och känslor mellan sexscenerna. När dåliga skådespelare läser litterära och högtravande repliker skapas det en kalkonkänsla, som fortfarande gör de här filmerna roliga och underhållande. Så här slutar filmen Kärleksön:

Mamman har under natten hunnit ha sex med en tonårsflicka från andra sidan ön, grannen Axel, grannens pojke samt en trekant med sonen och sonhustrun. Dessutom har hon smygtittat på först tonårsflickan och dottern i trekant med grannens pojke och sedan på Axel när han hade sex med sonhustrun. Som grädde på moset har hon  fått veta att sonen och dottern har ett incestuöst förhållande, precis som det hon själv haft med sonen. Ja, en sådan natt kan få en kvinna att säga så här:

.

kärleksön 1977 av joe sarno

Mamman: Inatt, då var de få mörka timmarna galenskap. Dom tillhörde häxmästarna och trollen. Bara nymfer och satyrer kunde klara av skymningen. Allt var uppochnervänt. Det som jag trodde förr, det gällde inte längre. Allt som förr var förbjudet blev plötsligt tillåtet, åtråvärt. Obestämd rädsla löstes upp i det skumma ljuset. Blod, längtan vällde fram som vågor i en storm

Så kom solen. Sakta smälte dårskapen och romantiken bort. Den släktskap som hade vuxit fram under tjugo år är naken i ett ljus som visade för mycket. Det visade den riktiga längtan, begären som förklädde den till något tillåtet. Dessa förhållanden kunde aldrig bli desamma igen. Hela min värld, Axel, hela min fantasivärld försvann inatt. Jag förstod att det enda riktiga är att hålla fast vid dig och vara glad och nöjd. Det ger mig så mycket tillfredsställelse och lycka att vara tillsammans med dig. Jag är äldre än du Axel. Tills i morse sade jag mig själv: Han tröttnar på dig. Han lämnar dig. Lämnar dig. Men imorse förstod jag. Att jag ska vara nöjd att bara ha dig, vara lycklig tills du lämnar mig.

Axel: -Du, ta och packa långkalsongerna, vad? Det kan bli kallt där uppe i Norrland.

.

MAC AHLBERG

(12 jun 1931 – 26 okt 2012)

Pseudonymer: Robert Berne / Edvard Mannering / Bert Torn

Mac Ahlberg gjorde både relativt seriösa filmer och ren pornografi, det senare ofta under pseudonym.

1965 Jag – en kvinna Succéfilmen med Essy Persson.
1965 Sängen Ett kåseri om sängens historia. Med bla Carl-Axel Elfving (1920-1988).
1967 Jeg – en marki Dansk film med verklighetsbakgrund, om en bedragare som låtsas vara ättling till Markis de Sade. Filmen gick dåligt i Sverige.
1968 Fanny Hill Med Diana Kjaer som Fanny Hill.
1968 Jeg – en kvinde II Gio Petré spelade huvudrollen Siv Holm i denna uppföljare.
1969 3 slags kaerlighed (Jag – en kvinnas dotter) Dansk film om sex, vild ungdom, hippies, hasch och bikers. Denna nummer tre i serien hade ingen bok som förlaga. Filmen gjordes i första hand för export och är ganska okänd i Sverige. Gun Falck spelar Siv Holm och Inger Sundh, som fanns på filmaffischen, hennes dotter.
1970 Nana (Tag mej – älska mej) Fritt efter Zolas bok om Nana. Anna Gaël spelar Nana, dessutom medverkar svenska och utländska skådespelare bla Keve Hjelm. Fick dålig kritik i Sverige: ”Gå inte och se filmen, så slipper ni ta er springande därifrån.” (Hans!erik Hjertén i DN)
1974 Flossie Efter Nana tog Mac Ahlberg en paus och kom sedan tillbaka som regissör för hårdporrfilmen Flossie med Marie Forså.
1974 Porr i skandalskolan. Bo Gyllenstake (Rune Hallberg) startar en internatskola för besvärliga unga flickor. Inspelad på Ängsholms slott, Mörkö.
1975 Jorden runt med Fanny Hill. Spelades in under 1973, med Marie Ekorre (20 år) och Christina Lindberg (22 år) i små roller. En uppföljare till Fanny Hill från 1968. Musiken skrevs av den framstående jazzmusikern Georg Riedel, som gjort musiken till Astrid Lindgrens filmer. Nu spelades Fanny Hill av en sexig blondin, engelska skådespelerskan Shirley Corrigan. Hennes ålder är okänd, men hon ser ut att vara 25-30 år i filmen. Liveshowparet Romeo & Julia medverkar och gör faktiskt lite hårdporr i denna annars ganska oskyldiga sexkomedi. Liveshowparet spelade även elever i Porr i skandalskolan och fungerade ibland som body doubles i samlagsscener.

Jorden runt med Fanny Hill är en film som de flesta kritiker valde att förbigå med tystnad. Ett undantag var dock Bernt Eklund i Expr.
”Fanny Hill på nya (nåja, filmen är daterad 1973) äventyr. Reklamfilmsvackra bilder från ett antal världsmetropoler, en lika osensuell som ointressant historia och en präktigt tråkig film.”

Därefter gjorde Mac Ahlberg  tre porrfilmer med Marie Forså:

1975 Justine och Juliette
1976 Bel Ami
1977 Molly – familjeflickan

Mac Ahlberg blev filmfotograf i USA och gjorde bl a Snuten i Hollywood III. Han dog av hjärtattack i Italien 2012, 81 år gammal.

.

.

ANDREI FEHER
Född i Rumänien 25 maj 1916. Inga uppgifter om att han skulle ha dött.

Feher hade arbetat med film i Rumänien sedan 1953. I Sverige gjorde han (under olika pseudonymer) porrfilm i tomrummet som uppstod när Torgny Wickman, Mac Ahlberg och Joseph W Sarno lämnat branschen. Klippet ovan kommer från hans mest kända film och skådespelarna är Jack Frank, Sonja Rivera och Jan-Olof Rydqvist.

Andrei Feher regisserade dessa sexfilmer:

1977 Kärleksvirveln (Jag vill ligga med din älskare mamma)
1980 Gräsänkor på skandalsemester
1981 Ta’ mej doktorn
1982 Pilska Julia på bröllopsresa
1983 Mémoires d’un pervers
1983 Hetaste liggen
1984 Madam de Sades Castle of Pleasure
1985 The porno race
1985 Kärleksdrömmar

.

HEINRICH ARLACH
Född 16 september 1939.

Verkade med sexlubben Club Eros Center som bas. Han regisserade (under olika pseudonymer) dessa filmer:

1976 Den k… familjen (Den k… släkten)
1980 Sommaren med Wanja. Med sexklubbsartisten Oili Wirta som Wanja.
1981 Hemmafruarnas hemliga sexliv

.

BERTIL MALMQVIST
1926-11-14 – 2006-08-18

Ett av de sista försöken att göra svensk sexfilm var Ligga i Lund 1981. Bertil Malmqvist, som gjort utskällda De många sängarna 1970, gjorde tillsammans med Rune Trolleryd, operettsångaren Olav Gerthel och några amatörskådespelare denna film. Bosse Larsson kom att medverka av en slump, genom att han var åskådare vid karnevalen när man filmade. Filmen spelades in 1978, men stoppades av distributören Rosenbergs Filmbyrå, för att den innehöll för lite sex. Efter att ha klippt in hårdare sexscener släppte man filmen och den fick premiär 1981. I Stockholm visades den på porrbiografen Hollywood 1983. Denna film har kultstatus bland dagens studenter i Lund.

.

marie ekorre

EPILOG

På bilden ovan stod den underbara Marie Ekorre på topp som utvikningsflicka och blev Pet Of The Month i Penthouse, mars 1974. Maries utvik i herrtidningar över hela världen gav henne flera roller i svenska, danska och tyska sexfilmer. Men att använda erotisk film som språngbräda till seriös film fungerade inte. Redan 1976 tröttnade Marie Ekorre på att ta av sig trosorna framför kameran och öppnade en jeansbutik i Amsterdam.

De svenska flickorna slutade vika ut sig, eftersom det i princip bara var Marie Ekorre och Christina Lindberg som fått någon typ av filmkarriär genom sina utvik.

Mjukporren, som Sverige varit världsmästare i, dog som genre när amerikansk hårdporr översvämmade marknaden. När folk kunde få se riktigt sex, med alla detaljer,  på bio försvann intresset för mjukporr med antydningar och fejkat sex.

De svenska försöken att göra hårdporr klarade i längden inte den nya konkurrensen. Framförallt var det omöjligt att besätta alla rollerna i en porrfilm med svenska flickor. Försöken att göra svensk film med danska, franska och amerikanska porrstjärnor fungerade inte heller. Alla lämnade det sjunkande skeppet och sedan 1979 har den svenska erotiska filmen haft en tynande tillvaro.

Men en gång i tiden var svensk film ett annat ord för sexfilm och en svensk flicka var det sexigaste och mest frigjorda på den här planeten.

.

Läs allt om de svenska sexfilmerna 1968 – 1978.

 

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 35 andra följare