Sexnoveller & Orgasmer

Tre miljoner läsare kan inte ha fel

Vem är vem i svensk sexfilm


hon dansade en sommar 1951

VEM ÄR VEM I SVENSK SEXFILM?

Uppdaterat 21 mars 2014

Vackra svenska flickor

På 70-talet sade man inte tjejer, kvinnor eller brudar. Man sade flickor. Det fanns utvikningsflickor, poseringsflickor och så fanns det flickor som gjorde filmer med sex och porr. Den vackra svenska flickan var känd över hela världen och blev en symbol för kvinnlig frigörelse och en positiv syn på sex. Eller för synd och sjunkande moral. De svenska filmerna, från Ingmar Bergmans mästerverk till usla spekulationer i sex och porr, gjorde vad de kunde för att förstärka mytbildningen – och den svenska filmcensuren var liberalast i världen. Här kan du läsa om flickorna som gav den svenska synden ett ansikte.

Sverige blev känt som sexfilmens paradis redan med Hon dansade en sommar 1951. (Bilden ovan.) Fram till slutet av 60-talet var svensk sexfilm ofta gjord av respekterade regissörer som Ingmar Bergman och Vilgot Sjöman. Sverige var bäst på att ge vad den internationella biopubliken ville ha: Mycket sex. Sedan gjordes det under några år påkostade mjuk- och hårdporrfilmer i vårt land, innan allt gick åt pipsvängen i slutet på 70-talet. Under ett kvarts sekel var svensk film lika med sexfilm, även kallad schwedenfilm eller swedish erotica. I USA levde ryktet om Sverige som ett sexparadis kvar ända in på 90-talet, trots att Sverige då hade blivit ett moralistiskt och porrfientligt land.

Men det fanns en tid då Sverige var allt annat än moralistiskt och porrfientligt. Svenska flickor var faktiskt frigjorda i verkligheten också. Under 1950-talet, då föräktenskapligt sex var olagligt i USA, hade hälften av dom 17-åriga svenska flickorna haft samlag. Sverige var först i världen med sexualundervisning i skolorna och filmcensuren i Sverige tillät mer sex än i något annat land. Och om censuren ville förbjuda en film kunde regeringen gå in och frisläppa den. Sex var något positivt och den konstnärliga friheten högt värderad. Allt detta tillsammans gjorde Sverige världsbäst på sexfilm.

Se gammal amerikansk trailer för svensk sexfilm!

Den svenska sexfilmens popularitet byggde på (delvis sanna) myten om den sexuellt frigjorda svenska flickan. Här gestaltad av Christina Lindberg som 17-årig nymfoman. Se trailer för Anita-ur en tonårsflickas dagbok.

Här är två andra vackra svenska flickor, Marie Liljedahl och Inger Sundh i en rulle med popidolen Tommy Blom från Tages. Filmens originalmusik är gjord av två unga popkillar som lystrar till namnen Björn Ulvaeus och Benny Andersson!

.

.

Ljuva sex-tiotal

Under 60-talet var det Sverige och svenska flickor som gällde. Svenska filmer blev ofta klippta i andra länder – men gick lika bra ändå. Ingmar Bergman blev förvånad när han upptäckte att hans filmer betraktades som ren pornografi utomlands. Ibland skrev man tidpunkterna för sexscenerna på filmaffischen, så folk kunde hoppa över transportsträckorna och gå in först när det visades något intressant, berättade han i en intervju.

Även i det frigjorda Sverige kunde sex på film väcka starka känslor. Dom stora snackisarna var 491 (1964), Tystnaden (1963), Ormen (1966) och Jag är nyfiken gul (1967). Samtliga var kvalitetsfilmer. 491 totalförbjöds av censuren men släpptes fri av regeringen efter att en minut av tidelags- och våldtäktsscenerna med Lena Nyman klippts bort. Ingmar Bergmans Tystnaden ansågs mycket fräck, men censurerades inte. Ormen skapade stor debatt, på grund av kombinationen sex och våld, men till slut släpptes den utan klipp. Margareta Sjödin visade hela framsidan över nästan hela filmaffischen.

Jag är nyfiken gul blev den mest sedda utländska filmen i USA. Lena Nyman såg inte ut som en typisk utvikningsflicka och filmen var vänsterradikal, men att man fick se naket och fejkade samlag gjorde att amerikanerna inte brydde sig om sådana småsaker. Lena Nyman berättade att kvinnorna i Sydamerika älskade filmen, för att hennes rollgestalt upplevdes som en frigjord och självständig tjej. Det sattes igång ett enormt mediadrev mot skådespelerskan Lena Nyman och journalister följde varje steg hon tog. Hon sade senare att hon inte hade klarat pressen utan allt stöd från sina kollegor på Dramaten.

Även Dom kallar oss mods (1968) blev en snackis. Censuren ville ta bort den omdiskuterade samlagsscenen med tonåringarna Stoffe och Eva, men tre dagar före premiären frisläppte regeringen filmen utan klipp.

Regissörer som Ingmar Bergman och Vilgot Sjöman banade väg för sex på bio. Sedan kom sexploitation-perioden 1968-1978. Dessa filmer var ofta i kalkonklass, men inget land visade lika mycket sex som Sverige och utomlands kunde man inte få nog av schwedenfilm. Den största anledningen var förstås alla dom vackra svenska flickorna, som klädde av sig, och så småningom även hade sex, framför kameran.

Nu ska vi lära känna dessa flickor lite närmare!

.

margaretha sjödin 1966

Den svenska flickan var blond, vacker och helt utan skam i kroppen. Ovan förkroppsligas hon av Margareta Sjödin. Kända svenska skådespelerskor som klädde av sig på film brukar inte räknas som sexstjärnor, även om de kunde uppfattas så utomlands. De här unga och vackra tjejerna var de mest kända som med sina sexiga uppenbarelser på filmduken skapade bilden av Sverige under den svenska syndens storhetstid. Det är en blandning av sexstjärnor som Marie Forså och seriösa skådespelerskor som Lena Nyman, Christina Schollin och Harriet Andersson. Nästan alla var 17-23 år när de lät kläderna falla första gången.

Ulla Jacobsson (Hon dansade en sommar 1951) 22 år
Harriet Andersson (Sommaren med Monika 1953) 20 år
Christina Schollin (Änglar finns dom? 1961) 23 år
Maude Adelson (Kungsleden 1964) 23 år
Essy Persson (Jag – en kvinna 1965) 23 år
Margareta Sjödin (Ormen 1966) 24 år
Lena Nyman (Jag är nyfiken gul 1967) 23 år
Marie Lijedahl (Inga 1968) 17 år
Diana Kjaer (Fanny Hill 1968) 23 år
Lillemor Ohlsson (Som havets nakna vind 1968) 19 år
Leena Skoog (Laila 17 år vaknar 1969) 17 år
Solveig Andersson (Eva den utstötta 1969) 21 år
Christina Lindberg (Rötmånad 1970) 19 år
Marie Ekorre (Lockfågeln 1971) 18 år
Marie Forså (47:an Löken blåser på 1972) 15 år

Sextiotalets porrscen

Det här var långfilmer som gick på vanliga biografer. Kunde man se svenska flickor i porrfilmer också? Sextiotalets svenska ”porr”-biografer kunde, pga filmcensuren,  inte visa mer sex än man fick se i de stora biofilmerna. En legendarisk boulevardbiograf i Stockholm var Svarta Katten, där man kunde få se lite naket blandat med journalfilmer och Helan och Halvan. Den revs i början på 60-talet. Hollywood, Fenix och London i Klara Norra var gamla kvartersbiografer och visade i början på 60-talet barnvänliga program med tecknad film. Så småningom började de visa nudistfilmer och sedan amerikanska B-filmer (ibland gjorda av Joe Sarno) där man med lite tur fick en skymt av hjältinnan utan kläder. En sådan var Russ Meyers första vuxenfilm Lorna – för mycket för en man. I slutet av filmen fick man se henne naken – bakifrån.

.

russ meyers lorna 1964

Lorna Maitland 1964

Runt 1970 bestod programmen av amerikansk mjukporr där männen (pga den amerikanska censuren) behöll byxorna på i samlagsscenerna. Detta blandades upp med primitiva svenska svartvita 16-millimeters filmer utan ljud. Klubb Super-8 har gett ut sådana loops som producerades av ägaren till biografen Fenix. Vi får se söta tonårsflickor (bland andra Leena Skoog) nakna, men det är väldigt oskyldigt med dagens mått. De flesta svenska flickorna i dessa filmer är anonyma och filminspelningen var nog bara en kul grej för dem.

När den svenska sexploitation-vågen startade 1968 kunde man se mer sex i svenska långfilmer på stora biografer. Det var först efter porrens frisläppande 1970 som porrbiograferna så småningom började visa hårdporr. Loops, korta 8-millimeters filmer med hårdporr, fanns och såldes via annonser på Expressens sportsidor. Men det var ovanligt att se sådan film hemma och i princip gick man på bio om man ville se porr. Och före Ur Kärlekens språk 1969 var det helt otänkbart att visa äkta samlag på bio! Sexploitation fortsatte vara stort under den första halvan av 70-talet. Samtidigt började svenska flickor göra hårdporr och nu ska vi presentera dem som vågade gå hela vägen framför kameran.

Svenska flickor i hårdporr

anita ericsson i porrfilmen flossie

ANITA ERICSSON

Anita Ericsson (födelsedatum saknas) var en av få svenska skådespelerskor som gjorde äkta sex på film under 1970-talet.  Då var vackra svenska blondiner som gjorde hårdporr rara i dubbel bemärkelse. Anita Ericsson hade filmroller 1973-1977. Hon kallade sig Anita Andersson, Anita Chris eller Anita Westberg när hon gjorde hårdporr.

Hennes första film var Jörn Donners Krapula (Baksmälla) 1973. Det var en film med kända skådespelare, men den hade även några vackra flickor som Anita Ericsson, Marie Ekorre och Inger Sundh i mindre roller.

Den här unga blondinen syntes även i storsatsningen Flossie 1974, där Sverige samlade alla sina resurser för att göra hårdporr av internationell klass. Anita gjorde en lesbisk scen mot Marie Forså, där de spelade två skolflickor på internat. Om man tittar noga ser man att det bara är Anita som slickar på riktigt.

En mjukporrfilm för export, Inkräktarna med Stellan Skarsgård 1974, blev hennes nästa film. En mindre känd roll är den som hjältinnans lesbiska flickvän i Joseph W Sarnos  Laura’s Toys 1975. (Filmen finns ej med i Svensk Filmdatabas.) Det är en film utan riktigt sex, inspelad i Stockholms skärgård. Sedan hade Anita huvudrollen i porrfilmen Den k–a familjen 1976. Det var en verklig lågbudgetfilm av Heinrich Arlach, inspelad på 16 mm och till största delen stum. Marie Forså gjorde berättarrösten.

Anitas sista film var  Countrylife (Ta mej i dalen) 1977, som blev den sista sexfilmen även för radarparet Torgny Wickman och Inge Ivarsson. Det var en svensk produktion med utländska porrstjärnor och engelsk dialog. Där hade  hon en ganska stor roll som stallflickan, men av någon obegriplig anledning är hennes sexscen filmad i hopplösa kameravinklar och blir nästan softcore.

Egentligen spelades Countrylife in redan 1975, men den släpptes först 1977. Så egentligen var Anitas sista film Molly – familjeflickan, för övrigt Marie Forsås sista porrfilm. Molly – familjeflickan hade premiär 11 april 1977 på den stora porrbiografen Woodstock i Stockholm. Då var redan de flesta filmerna på Stockholms porrbiografer utländska och den svenska sexfilmen hade förlorat sin ledande position.

De här filmerna medverkade Anita Ericsson i:

Baksmälla (Krapula) 1973. Som Anita Ericsson: Flickan i swimmingpoolen.
Flossie 1974. Som Anita Andersson: Ylette
Inkräktarna 1974. Som Anita Ericsson: Ulla, tjänsteflicka med nymfomani
Laura’s Toys 1975. Som Anita Eriksson: Hanni
Den k–a familjen 1976. Som Anita Westberg: Annette
Molly -familjeflickan 1977. Som Anita Andersson: Linda
Countrylife (Ta mej i dalen) 1977. Som Anita Chris: Stallflickan
.

pia rydberg bel ami

PIA RYDBERG

Pia Rydberg (födelsedatum saknas) medverkade i tre av Marie Forsås filmer. I Bel Ami (bilden ovan) har hon riktigt sex med Harry Reems – i en hammock.

Justine och Juliette 1975 – bordellflicka
Bel Ami 1976 – Madeleine Forrestier
Molly familjeflickan (Sex in Sweden) 1977 – medverkande

oili virta i sommaren med Vanja

OILI VIRTA

Den svenska porrfilmen Sommaren med Vanja  är idag nästan lika känd som Fäbodjäntan. Men ingen av filmerna var någon stor händelse när den  kom. Snarare är det marknadsföringen av dessa kalkon- eller kultfilmer som skapat bilden av dem som stora klassiker. Sexklubbsartisten Oili Virta (ålder okänd) var inte någon stor svensk porrstjärna. Men visst förtjänar hon, som en av de få som gjorde riktigt sex på film, en plats i de svenska porrstjärnornas Hall of Fame!

Under namnet Yvonne Jonsson spelade Oili Virta huvudrollen i Heinrich Arlachs film 1980. Då arbetade hon på sexklubben Eros och steget till porrfilm var inte långt. Efter filmen upptäckte Oili det var betydligt lättare att sälja posering till männen på klubben, så lite stjärna blev hon. Hennes andra och sista film var Andrei Fehers Pilska Julia på bröllopsresa 1982. I den filmen har hon en mindre roll som dansös. Båda filmerna gjordes efter den svenska porrfilmens storhetstid och de svenskar som gjorde dem var ganska marginaliserade individer.

Oili Virta är idag något av en legend och det går diverse rykten om henne. I ett teveprogram berättade Oili att hon haft en del problem med alkohol, men däremot inte med knark.
.

leena hiltune 18 år i sin första film

LEENA HILTUNEN

Leena föddes som Leena Hillevi Hiltunen i Örebro den 17 september 1958. Hon spelade huvudrollen i två hårdporrfilmer gjorda av Joe Sarno, Kärleksön 1977 och Fäbodjäntan 1978. Mycket mer tycks inte vara känt. Eftersom Fäbodjäntan blivit en kultfilm påstås en del saker om henne, men det är nog bara de vanliga mytomanerna som fantiserar. Det troligaste är väl att Leena gjorde två porrfilmer när hon var 18-20 år som en kul grej och sedan har levt ett helt vanligt liv.

.

julia gör hårdporr i svensk sexfilm

JULIA

Bland de svenska tjejerna som gjorde riktigt sex på film förtjänar Julia en plats.Vilken Julia? undrar nog många. Det mest berömda svenska liveshowparet på 70-talets sexklubbar hette Romeo & Julia. Deras yrke var alltså att ha samlag på scenen flera gånger per kväll! Då var en filminspelning nog inte så svår för det rutinerade paret. Och folk som gjorde det på riktigt var det brist på, så de fungerade som bodydoubles i Thriller- en grym film och troligen i fler filmer. De hade även roller i Mac Ahlbergs filmer Jorden runt med Fanny Hill och Porr i skandalskolan, där de gör riktiga samlagsscener.
.

tiny tove svensk porrstjärna

TINY TOVE

Ingen lista med svenska sexstjärnor från förr är komplett utan Tiny Tove. Hon var (troligen) svensk, hon var ”tiny” och såg mycket ung och söt ut. Dessutom gjorde hon grova sexscener med oskyldig inlevelse och allt detta har gjort henne till den enda svenska hårdporrstjärnan som fortfarande är het. De tolv korta super-8 filmer hon gjorde för Color Climax har digitaliserats och finns på nätet. Läs allt och lite till om Tiny Tove här.

.

ann-marie berglund i lovens tegn

ANN-MARIE BERGLUND

Den kvinnliga poeten gjorde huvudrollen i sin egen porrfilm Veck-ända i Stockholm 1976. (”Lena Bergström” gjorde sin enda roll i denna film.) Ann-Maries andra svenska roll var i kultfilmen Sams 1974. (Enligt SFI)

Hon var även med i danska filmen I  Lejonets Tecken 1976 och gjorde då en trekant med Anne Magle och Keld Holm. Vid sidan av danska porrtjärnan Anne Magle har filmen även vackra blondinen Gina Janssen, som kom från Väst-Tyskland och dubbades till danska. Ann-Marie, Anne och Gina gör en scen där de blir tagna bakifrån av varsin man – genom tre små hål i väggen!

För att fylla upp rollistorna i tecken-serien tog man ibland in sexiga svenska skådespelerskor, förutom Ann-Marie till exempel Anna Bergman, Eva Axen och Cia Löwgren. (De senare tre gjorde inte riktiga sexscener). I Mazurka på sängkanten medverkar Jeanette Swensson och den svenska strippan Gunilla af Halmstad (som gör en fantastisk strippscen). Sängkanten-filmerna innehöll i motsats till tecken-serien inte riktiga sexscener. När Ricky Bruch (ja, diskuskastaren) och Anna Bergman (ja, Ingmars dotter) har ett samlag i filmen I Skyttens Tecken är det bodydoubles som gör närbilderna på penetreringen. Man gjorde ofta så på den tiden.

kim frank 1974

KIM FRANK

I Porr i skandalskolan (1974) gör Kim Frank hårdporr mot sin äkte man Jack Bjurquist, både som Evas syster och (klädd i svart peruk) som en skolfröken. Egentligen hette hon Maija-Liisa Bjurquist och var född i Finland 1948. Hon medverkade även i filmerna Flossie 1974, Kär-lek så gör vi – Brev till Inge & Sten 1972, Swedish Wildcats 1972 och Någon att älska 1971. Maija-Liisa såg inte ut som den typiska porrstjärnan och fick ofta spela töntiga eller moralistiska kvinnor med glasögon – ett av många exempel på 70-talets kreativitet när det gällde att besätta rollerna i sex- och porrfilmer

.

teresa svensson

TERESA SVENSSON

Teresa Svensson (pseudonym) var bara med i Porr i Skandalskolan 1974, där hon gör den inledande onaniscenen och en lesbisk scen mot Brigitte Maier. Hennes samlag i filmen är dock fejkade. Teresa hörde väl till kategorin ”söta amatörtjejer som gör en porrfilm för att se hur det känns.”

.

marie forså sexstjärna

MARIE FORSÅ

Marie Forså (senare Marie Forså-Jansson) är född 13 dec 1956 i Farsta och växte upp i Täby. Hon kallade sig även Maria Flynn och Maria Lynn. Hon var under en period den största stjärnan på den svenska porrhimlen. 14 år gammal hade Marie en liten statistroll i sexfilmen Liebesmarkt in Dänemark/Golden bananas 1970 av Benno Bennenbaum.

.

marie forså

Sin debut i den svenska filmen gjorde Marie 15 år gammal och utan kläder, i barntillåtna 47:an löken blåser på 1972, där hon badar bastu med Lasse Åberg. (Bilden ovan.)

Marie var ovanligt söt för att syssla med hårdporr, men å andra sidan hade hon aldrig riktigt sex framför kameran! Hon var alltså stjärna i hårdporrfilmer utan att själv göra hårdporr. Eller gjorde hon riktigt sex på film? Harry Reems och Joe Sarno, som hade kunnat svara, har lämnat oss. Det är inte helt omöjligt att Marie läser det här just nu och ler hemlighetsfullt, för åtminstone hon själv vet svaret.
.

marie forså 16 år

1973 hade Marie Forså, bara 16 år gammal, huvudrollen i Joe Sarnos Vampire Ecstasy /Den pornografiska jungfrun, en sexploitationfilm på vampyrtema. Där spelar Marie en flicka som kommer till ett slott fullt med lesbiska vampyrer. (Bilden ovan) Hon gör mycket naket och lesbisk mjukporr i denna tidstypiska film med kalkonkänsla.

Enligt extramaterialet till den svenska dvd:n gjorde Marie Forså riktiga samlag i sina filmer. Det ”är ett välkänt faktum” att scenerna i Baby Love /Vild på sex är äkta, men filmade som softcore. Dessutom påstås det att hon var en mycket sexintresserad 16-åring och hade sex med alla närvarande kvinnor och män, både skådespelare och filmteam,  i Den pornografiska jungfrun – dock inte framför kameran. Detta ska ha inspirerat Sarno till filmen Vild på sex, där Marie får spela just en så levnadsglad ung tjej. Idag är det ganska omöjligt att veta om något av detta är sant,
.

Marie Forså i Butterflies

I Butterflies / Lifterskan ska Marie Forså enligt samma källa (samt dvd-omslaget) ha gjort riktiga sexscener mot Harry Reems, vilket ska gå att se. Och det finns en scen där hon är filmad i helfigur, som ser ut som riktig penetrering. Marie gör sexscenen med fantastisk inlevelse. Kanske för att hon hade sex på riktigt? (Bilden ovan)

Det normala var dock att man använde liveshowartister för närbilder på penetreringar i Maries sexscener. Filmerna klipptes ihop med hjälp av softcore, bodydoubles och närbilder på andra pars underliv. Men kanske var Marie Forså en av mycket få svenska tjejer som gjorde hårdporr på film. Marie gjorde åtminstone samlagsscener i en porrtidning – under namnet Mariana och iförd en hemsk peruk!

17 år gammal gjorde Marie Forså 1974 huvudrollen i tre filmer. I Lifterskan /Butterflies spelade hon huvudrollen mot Harry Reems, som haft den manliga huvudrollen i Långt ner i halsen. Samma år gjorde Marie även huvudrollen i Vild på sex (Bibi-confessions of sweet sixteen/Girl meets girl) – utan Harry Reems. Marie Forsås mest kända film är Flossie 1974, ett försök att göra påkostad och elegant svensk hårdporr av internationell klass.

Arton år gammal gjorde Marie Forså  den ena huvudrollen i Justine och Juliette 1975, med Harry Reems.

1976 gjorde hon 19 år gammal Bel Ami, också med Harry Reems. 1976 gjorde Marie Forså även berättarrösten i lågbudgetfilmen Den k… familjen (Den k… släkten).

Marie Forså, som hunnit bli 20 år 1977, hade huvudrollen i Molly – familjeflickan. Med denna film sattes det punkt för både Marie Forsås och den svenska sexfilmens storhetstid.

1978 hade Marie Forså en mindre roll i en film av Jan Halldoff (1939-2010). Det var Chez Nous, där Marie prydde en version av filmaffischen. Hon spelar sexklubbsartisten Lajla, som blir mördad i början av filmen. Bilden visar när Lajla  har undervattens-sex med en ål i ett akvarium.  Jan Halldoff var mycket nöjd med filmen, men varken kritiker eller publik uppskattade denna filmatisering av en teaterpjäs från Dramaten.

Sista gången Marie Forså syntes på vita duken var i en okrediterad roll som flicka i badkar, i Lasse Hallströms Jag är med barn 1979. Sedan försvann den 22-åriga blekta blondinen in i det okända. Här är hennes filmer:

Liebesmarkt in Dänemark/Golden bananas 1971 (Benno Bennenbaum) -Kvinna lämnar byggnaden
47:an Löken blåser på 1972 – (Ragnar Frisk) -En flicka i bastun
Den Pornografiska Jungfrun / Möte med djävulen (Vampire Ecstasy/The Devil’s Plaything) 1973 (Joseph W Sarno) -Helga
Vild på sex (Girl meets girl) 1974 (JosephW Sarno) -Bibi
Omoraliska historier 1974 (Walerian Borowczyk) -Blondin i närbild (Ej krediterad)
Lifterskan (Butterfly) 1974 (Joseph W Sarno) -Denise
Flossie 1974 (Mac Ahlberg) -Flossie
Justine och Juliette 1975 (Mac Ahlberg) -Justine
Bel Ami 1976 (Mac Ahlberg) -Suzanne Walter
Den k… familjen (Den k… släkten) 1976 (Heinrich Arlach) -berättare
Molly-familjeflickan 1977 (Mac Ahlberg) -Molly
Chez Nous 1978 (Jan Halldoff) -Lajla
Jag är med barn 1979 (Lasse Hallström) -Flicka i badkar (Ej krediterad)

Svenska flickor i mjukporr

.

christina lindberg

CHRISTINA LINDBERG

Christina Lindberg (skall ej förväxlas med sångerskan med samma namn) föddes i Göteborg den 6 december 1950. Hon började som badflicka i dagstidningar (de hade sådana bilder på den tiden) och i 18-årsåldern började hon vika ut sig i FIB-aktuellt och andra herrtidnngar. Hennes kurviga kropp (88-58-88) och docksöta ansikte gjorde henne snabbt till Sveriges populäraste utvikningsflicka. De närmaste konkurrenterna var (ansåg man då) Marie Ekorre och Tina Lundh. Christina kom att medverka i totalt 24 långfilmer, oftast utan kläder, men aldrig i hårdporr. Hon uttalade sig negativt om porr i media och 1975 rymde hon (påstår hon själv) från inspelningen av filmen Nathalie och porregissören Gerard Damiano. Hon skrev sedan sexspalter i herrtidningar och blev så småningom journalist. Idag är hon ägare till och chefredaktör för tidningen Flygrevyn.

En på sin tid mycket omtalad sexploitationfilm var Gustav Wiklunds Exponerad (1971) med den då 20-åriga sexploitationdrottningen. Att hon fick rollen berodde enbart på att hon enligt en undersökning var den vanligaste utvikningsflickan på landets logement. Filmen ledde för Christina Lindbergs del till roller i sexploitationfilmer utomlands, bland annat i Tyskland och Japan. Christina Lindberg var den stora svenska sexploitationstjärnan och brukar räknas som den enda i sin generation, som lyckades få en karriär genom att vika ut sig.

Christina Lindberg medverkade i dessa svenska filmer: (Regissörens namn inom parentes.)

Rötmånad 1970 (Jan Halldoff)
Exponerad 1971 (Gustav Wiklund)
Maid in Sweden 1971 (Dan Volman) Inspelad 1969.
Smoke 1971 (Torbjörn Axelman)
Swedish Wildcats 1972 (Joseph W. Sarno)
Young Playthings 1972 (Joseph W. Sarno)
Anita 1973 (Torgny Wickman)
Thriller – en grym film 1974 (Bo Arne Viberius) Inspelad 1972.
Jorden runt med Fanny Hill 1975 (Mac Ahlberg)
Sängkamrater (Wide open) 1975 (Gustav Wiklund)
91:an och generalernas fnatt 1977 (Ove Kant)

Dessutom gjorde hon dessa utländska långfilmer:

Yusra 1971 (Rachid Ferchiou, Den första färgfilmen som spelades in i Tunisien)
Mädchen, die nach München kommen 1972 (Walter Boos)
Schulmädchen-Report 4. Teil – Was Eltern oft verzweifeln lässt 1972 (Ernst Hofbauer)
Liebe in drei Dimensionen 1973 (Walter Boos)
Sex and Fury 1973 (japansk)
Journey to Japan 1973 (japansk)
Was Schulmädchen verschweig 1973 (Ernst Hofbauer)
There Is a Sunrise Every Morning 1979 (Björn Örtenheim)

De svenska filmer hon gjorde efter 1977 var inte sexploitation:

Attentatet 1980
Sverige åt svenskarna 1980
Gräsänklingar 1982
Sex, lögner & videoband 2000 (inspelad 1990-1993)
Ingen kom ner 2009
.

marie ekorre

MARIE EKORRE

Utvikningsflickan Marie Ekorre, född 11 december 1952 i Ludvika, medverkade först i en del svenska filmer, men i små roller. Som 18-åring debuterade hon i Lockfågeln 1971 som ”en naken bordellflicka”. Hon var ”en flicka” i kultfilmen Stenansiktet 1973, med den tidens store tonårsidol Ted Gärdestad i en liten roll. Genom sitt utseende fick hon även synas i bla Tage Danielssons Mannen som slutade röka 1972 och fick en liten roll som ”Lucy” i Jörn Donners Baksmälla (Krapula) 1973. Om man tittar noga ser man henne även i bordellscenen i Arne Mattssons thriller Smutsiga fingrar 1972, men hon krediterades inte för denna roll.

Lockfågeln 1971 (Torgny Wickman) – naken bordellflicka
Mannen som slutade röka 1972 (Tage Danielsson) – flicka på äng
Baksmälla 1973 (Jörn Donner) – Lucy
Smutsiga fingrar 1973 (Arne Mattsson) – bordellflicka
Stenansiktet 1973 (Jan Halldoff) – en flicka
En handfull kärlek 1974 (Vilgot Sjöman) – en sjungande flicka

1973 spelade hon in sexfilmen Jorden runt med Fanny Hill, regisserad av Mac Ahlberg. Den fick inte premiär förrän 1975.

Marie var mycket populär som modell i svenska och utländska herrtidningar. I mars 1974 blev hon månadens utvik (pet of the month) i amerikanska herrtidningen Penthouse, en imponerande merit för en svensk utvikningsflicka.

Hon medverkade i två filmer av den amerikanske regissören Paul D. Gerber, som var verksam i Sverige och Danmark. Marie spelade huvudrollen i den danska hårdporrfilmen Nyckelhålet 1974, men gjorde själv bara mjukporrscener. Urpremiären var den 11/10 1974 i Köpenhamn. Hennes röst dubbades till danska av Ina Löndahl. En version av filmen är dubbad till engelska och kallas My Teenage Daughter. I den har man klippt in närbilder, där en annan brunett blir penetrerad, i Maries sexscener!

Under sommaren 1975 spelade Marie in mjukporrfilmen I lust och nöd (med Ulf ”Vanheden” Brunnberg!) där hon gör en mindre roll. Det var en svensk exportsatsning som gjordes direkt på engelska. Premiären var 1976, i Stockholm den 15/3 på Festival.

Nyckelhålet 1974 (Paul D Gerber)- Mette, kvinnlig huvudroll
Jorden runt med Fanny Hill 1975 (Mac Ahlberg) – Anita
I lust och nöd 1976 (Paul D Gerber) – Anna

Marie Ekorre gjorde även några tyska sexfilmer. Hon arbetade som modell i Väst-Tyskland och blev på det sättet upptäckt. Bara 20 år gammal gjorde hon sin första utländska film, den tyska mjukporren Was schulmädchen verschweigen 1973. I samma film medverkade även den två år äldre Christina Lindberg, men de syns aldrig tillsammans. Filmen är en ”episodenfilm” med flera små berättelser och i den första spelar Ekorre huvudrollen. Så mycket sex gör hon egentligen inte, i en kort scen byter hon kläder och i en annan ganska kort scen har hon ett fejkat samlag. Den här något udda komedin gavs ganska nyligen ut som svensk dvd under namnet Skolflickors hemligheter.

Marie Ekorre gjorde 1973 även Schulmädchen-Report 6: Was Eltern gern vertuschen möchten. Den handlar, som alla filmer i serien, om föräldrarnas problem med tonåringar som har sex. Detta är mest en ursäkt för att få visa nakna, unga flickor. Serien sågs av många miljoner biobesökare och hade 13 delar som gavs ut under perioden 1970-1980.

Was Schulmädchen verschweigen 1973 – Roll: Cornelia. Regi Ernst Hofbauer. Premiär 18 maj 1973.
Schulmädchen-Report 6: Was Eltern gern vertuschen möchten 1973 – Roll: Ingrid. Regi Ernst Hofbauer. Premiär 11 okt 1973

Marie gjorde även sk gladporr: Utan trosor i Tyrolen 1973, Håll igång i djungeln 1974 och Bockar i Bangkok 1976, som blev den sista filmen för den då 23-åriga Marie Ekorre. Utan trosor i Tyrolen är enkel och oskyldig buskis med mycket sex och naket, som gjorde succé i både Tyskland och Sverige. Den är ungefär som en svensk pilsnerfilm, men med skämt om sex istället för alkohol. Den svenska titeln är oerhört catchy och än idag förföljer den Marie Ekorre. De här tre glada filmerna gjorde Marie Ekorre i Tyskland:

Utan trosor i Tyrolen (Geh, zieh dein Dirndl aus) 1973 – Roll: Zenzi. Regi Sigi Rothemund. Premiär 19 okt 1973, 25 mars 1974 i Sverige.
Håll i gång i djungeln (Dschungelmädchen für zwei Halunken) 1974 -Roll: Amazon nr 1. Regi: Ernst Hofbauer. Premiär 6 mars 1974, 2 dec 1974 i Sverige.
Bockar i Bangkok (Was treisst die Maus im Badehaus) 1976 – Roll: Vroni. Regi: Siggi Götz. Premiär 17 feb 1976, sverigepremiär 29 mars 1976.

Redan 1976 tröttnade Marie på att inte få göra seriösa filmroller och öppnade en jeansbutik i Amsterdam. Hon har senare bott i Spanien och hållit en låg profil, men intervjuades i svenska tidningen Magasin Defekt, nr 2 1996, under rubriken: Har ni någonsin sett en Ekorre med trosor? I motsats till Christina Lindberg syns hon inte i intervjuer eller på kultfilmsfestivaler.
.

marie liljedahl

MARIE LILJEDAHL

Den tredje Marie, tillsammans med Marie Ekorre och Marie Forså, hette Marie Liljedahl, född 15 feb 1950. Den supersöta brunetten med den läckra lilla kroppen studerade balett. Hon debuterade som 17-årig dansare i filmen Åsa-Nisse i agentform 1967, där hon dansar bakom Knohults hemlige agent Sjökvist. Sedan hade Marie Liljedahl en kort men intensiv karriär med roller i dessa kultfilmer. Några är utgivna på dvd. Filmen Någon att älska börjar med att vi får se Marie naken i duschen och de bilderna har fått stor spridning. Annars är det här långt från porr i dagens bemärkelse, det är snarare sexfilmer eller sexiga filmer.

Filmerna var mycket större utanför än inom Sverige. 1971 blev Marie utsedd till ”Top Sexstar Of The Year” av Playboy i USA.

Varför slutade hon göra film samma år? 2001 svarade Marie på frågan varför hon lämnade filmbranschen. ”I didn’t intend to immigrate to a more developed filmcountry like England. A lot of violence and sex was coming up in films at that time, so I decided to stop acting.” Det kan tolkas som att hon var missnöjd med typen av filmer hon fick göra i Sverige.

I en intervju gjord 2002 klagar Marie på att man klippte in mer sexscener med en bodydouble, klädd i hennes nattlinne, i den amerikanska versionen. Trots att Marie aldrig hade långa naglar hade denna kvinna långa naglar!

1968 spelade hon 17 år gammal huvudrollen i Inga eller Jag, en oskuld. Regi Joseph W Sarno.
1968 medverkade hon i en märklig italiensk kvasidokumentör om den svenska synden, Svezia, inferno e paradiso (Sweden – heaven or hell?). Regissör Luigi Scattini. Där blir hon våldtagen av ett gäng knuttar.
1969 gjorde hon Snövit i en tysk mjukporrfilm, Grimms Märchen von lüsternen Pärchen, regisserad av Rolf Thiele. På svenska hette den Grimms sagor för vuxna vid premiären och Snövits hemliga sexliv vid nypremiären.
1969 gjorde hon även den tyska sexkomedin Willst du ewig Jungfrau bleiben? regisserad av Hubert Frank.
1969 syntes hon som en flicka på party i Eva-den utstötta men krediterades inte för den rollen.
1970 spelade hon Eve i den erotiska thrillern Ann och Eve-de erotiska av Arne Mattson.
1970 spelade hon huvudrollen i Eugenie, i USA kallad Eugenie… the Story of Her Journey Into Perversion, av kultregissören Jesus Franco. Christopher Lee, mannen som gett Dracula ett ansikte, var en av motspelarna.
1970 spelade hon Sybil Vane i skräckfilmen Dorian Grey av Massimo Dallamano.
1971 spelade hon Inga igen, i uppföljaren Någon att älska av Joseph Sarno. Tommy Blom och Tages framför titelmelodin”Inga”.
1971 gjorde hon 21 år gammal sin sista film, skräckfilmen A virgin among the living dead av Jesus Franco.
.

leena skoog mayfair

LEENA SKOOG

Leena Skoog (1951-1998) gjorde 17-18 år gammal sitt genombrott i en av Eugen Vöhrmanns filmer, Laila 17 år vaknar 1969. Samma år medverkade hon som ”en nakenbadare” i en Åsa-Nissefilm, med bla Alice Timander (den senare dock påklädd) i rollistan. Kultklassikern Laila 17 år vaknar handlade faktiskt om att hon vaknade och inget annat. Uppföljaren Laila 17 år badar 1969 var lika oskyldig. Leena Skoog fick aldrig någon filmkarriär, men blev känd som utvikningsflicka och framförallt som kronprinsens (nuvarande kungens) påstådda flickvän. Enligt Christina Lindberg 2007 kunde de flesta flickor, som på den tiden umgicks i Stockholms innekretsar kring diskoteket Alexandras, pekas ut som kronprinsens flickvänner. Han gillade ju flickor och festande.
.

.
Sedan blev det inte så mycket filmkarriär för Leena, Här är en liten roll:
.


.

solveig andersson eva

SOLVEIG ANDERSSON

Solveig Andersson, född 27/8 1947, var en riktig skådespelerska. Hon upptäcktes på Calle Flygares teaterskola och förutspåddes en bra karriär. Hennes karriär kom dock att innebära mest småroller och sexploitation. Solveig medverkade även i upplysningsfilmerna Ur kärlekens språk och Mera ur kärlekens språk. Efter en mindre roll i teveserien Raskens, blev hon frälst i slutet på 1970-talet och gjorde sedan inte mycket mer film. Hon gjorde tre filmer tillsammans med Christina Lindberg, Swedish Wildcats, Sängkamrater och Thriller – en grym film. I Smutsiga fingrar medverkar hon i en bordellscen tillsammans med Marie Ekorre.

Idag minns kanske flest Solveig Andersson för huvudrollen i kultfilmen Eva den utstötta. Där spelar den kurviga 21-åringen en 14-årig flicka, som säger runda ord med pipig röst och har sex för småpengar. Sådana sexuellt brådmogna flickor kallades på 1960-talet sexualflickor och många sattes på ungdomshem tillsammans med kriminella. Åtminstone på ytan tar den här filmen ställning för dessa flickor och mot dem som mobbade och frös ut dem. Men lolitatemat valdes nog mest för att det var lockande och lite förbjudet. Utomlands fick filmen det mer säljande namnet Swedish And Under Age.

Eva-den utstötta 1969
Ur kärlekens språk 1969
Mera ur kärlekens språk 1970
Skräcken har 1000 ögon 1970
Kyrkoherden 1970
Lockfågeln 1971
Swedish Wildcats 1972
Smutsiga fingrar 1973
Thriller – en grym film 1974
I död mans spår 1975 (Regi: Mats Helge)
Svartsjuka 1975 (kortfilm)
Sängkamrater 1975
Raskens (teve-serie) 1976
.

inger sundh i en svensk sexfilm

INGER SUNDH

Inger Sundh (född 28 feb 1946) hade debuterat som skolflicka i Sexskandal i flickpensionen (Jeunes filles bien… pour tous rapports) 1968. Hon spelade återigen skolflicka, Evas enda vännina, i Eva-den utstötta med Solveig Andersson 1969. (Inger är den blonda till vänster på bilden ovan.) Hon gjorde huvudrollen i Jag-en kvinnas dotter 1969. Sedan medverkade hon i Dagmars heta trosor 1971 och Någon att älska 1971 med popsångaren Tommy Blom.

I Någon att älska spelar Inger dottern i en incestscen där hon skriker ”pappa”. Hon gör även något på den tiden så ovanligt som en het lesbisk scen – mot Marie Liljedahl. Flickorna är nakna och kysser varandra, men särskilt porrigt hinner det inte bli.

Därefter hade hon några mindre roller: Baksmälla 1973 (flicka i bastu) och Flossie 1974 (flicka på kaj). Hennes sista roll var som en bordellflicka i Vernon P. Beckers sexkomedi (tillåten från 11 år) Champagnegalopp 1975 – en film i 3-D.

Inger Sundhs roll i den påkostade hårdporrfilmen Flossie är liten och påklädd. I filmens inledning möter hon den manlige huvudpersonen på Strömgatans kaj, med Stockholms Slott i bakgrunden. Inger och hennes väninna får symbolisera Sveriges och huvudstadens vackra och sexiga flickor.

Sexskandal i flickpensionen (Jeunes filles bien… pour tous rapports) 1968 – En skolflicka
Eva-den utstötta 1969 – skolflickan Berit Svensson (Evas väninna)
Jag-en kvinnas dotter 1969 – huvudroll
Dagmars heta trosor 1971 -Anne Engström
Någon att älska 1971 – Greta
Baksmälla 1973 -flicka i bastu
Flossie 1974 – flicka på kaj
Champagnegalopp 1975 – bordellflicka
.

som havets nakna vind - lillemor

LILLEMOR OHLSSON

Lillemor Ohlsson (1948-06-05) gjorde, 19 år gammal, den kvinnliga huvudrollen i sexploitation-kalkonen Som havets nakna vind, efter boken med samma namn.

.

som havets nakna vind flickor

Utomlands kallades filmen One Swedish Summer och bjöd på den vanliga bilden av Sverige: Sommar, sol, nakenbad, klippor, sex och unga, blonda flickor. Det sägs att svenskarna kunde sälja filmen utomlands genom att enbart visa stillbilder på Lillemor. Sedan ville inköparna skriva på kontraktet! Trots dessa förutsättningar blev Lillemor ingen sexstjärna. Istället gjorde hon några roller i vanliga svenska filmer, bland annat Ronja Rövardotter. Våren 1974 gjorde Lillemor husmorsfilm! Efter 2 minuter och 45 sekunder gör hon reklam för folie.

.

cia löwgren

CIA LÖWGREN

Född som Cecilia Löwgren 1949-03-13. Hon var sångerska och medverkade i den svenska uppsättningen av musikalen Hair 1968. Sedan medverkade den snygga blondinen i dessa filmer, men gjorde aldrig hårdporr.

Herkules Jonssons storverk 1969 – den unga flickan (TV-serie)
Miss and Mrs Sweden 1969 – Emma Modig, Jonnes dotter
Skottet 1969 – Len, 14 år (Rolltolkningen gav henne ett pris från filmtidningen Chaplin)
Som hon bäddar får han ligga 1970 – Mr P:s sekreterare
Smoke 1971 – Annika
Vill så gärna tro 1971 – Inger (En film av Gunnar Höglund, med bla Christina Schollin)
Swedish Wildcats 1972 – Susanna
I Tvillingarnas tecken 1975 – Dolores Rossi (bilden ovan)

lucienne camille

LUCIENNE CAMILLE

Utvikningsflickan, strippan och skådespelerskan Lucienne Camille (Sylvia Bayou) gjorde sin enda svenska filmroll (med fejkade sexscener) i Bel Ami. På 1970-talet arbetade hon på sexklubben Chat Noir och hade en sexspalt i en svensk herrtidning. 1970 debuterade hon i teveserien Up Pompeii och gjorde sedan olika mindre roller i teve och på film till 1990.

.

christine gyhagen 1971

CHRISTINE GYHAGEN

Sångerskan och skådespelerskan Christine Gyhagen är född i Västergötland den 26 april 1949. På bilden ovan sjunger hon, 22 år gammal, i Kvällsöppet 19 oktober 1971. Det var ett mycket tidstypiskt program där bland annat Nils-Petter Sundgren och Harry Schein debatterade Åsa-Nisse och proggbandet Gunder Hägg (senare Blå Tåget) framförde sin hit Glassfabriken.

När Christine var drygt 20 år gammal medverkade hon i en del svenska sexfilmer. Hon spelade även Lasse Åbergs syster i 47:an Löken blåser på (1972), där Marie Forså gjorde sin svenska debut som naken tonårsflicka i bastun. I filmen Va’ har dom för sig i banken (1971) är Christine en bankanställd flicka som filmens huvudperson drömmer om. I den historiska filmen Lockfågeln (1971) är hon en av många söta flickor, tillsammans med bland andra Marie Ekorre.

1972 medverkade hon i avsnitt som illustrerade sexbrev till Inge & Sten i deras fjärde och sista sexualupplysningsfilm Kär lek – så gör vi. Brev till Inge och Sten.

1973 var hon ”flicka på gym” i thrillern Smutsiga Fingrar, där även Marie Ekorre och Solveig Andersson syntes i mindre roller.

Christine var sedan med i två sexfilmer med Marie Forså, Bel Ami (1976) och Molly – familjeflickan (1977). Det var filmer med en för perioden typisk blandning av porrstjärnor, mjukporrstjärnor, utvikningsflickor och kända skådespelare.

De senaste åren har Christine bland annat uppträtt som vissångerska på arrangemang anordnade av 1,6-miljonersklubben.

.

jeanette ågren swensson

JEANETTE SWENSSON

Född 1945-07-21. Jeanette hade huvudrollen (Jeanette) i De många sängarna 1970. När hon var i tjugoårsåldern hade hon filmroller i några svenska sexploitationfilmer:

Kärlek 1-1000 1967 – Medverkande
De många sängarna 1970 – Jeanette
Någon att älska 1971- Susanne
Swedish Wildcats 1972 – Barbro, flicka på bordellen

mazurka på sängkanten jeanette

Hon medverkade även i ett antal danska filmer. På bilden ovan är Jeanette 25 år och spelar topplös expedit i den stora succén Mazurka på sängkanten.

Flagermusen 1966
Slap af, Frede! 1966
Min lillebror och jag 1967
Damernes ven 1969
Daddy Darling 1970
Mazurka på sängkanten 1970
Det tänder på sängkanten 1971
Bocken på sängkanten 1972

barbro klingered

BARBRO KLINGERED

Barbro Klingered (1946-1995) gjorde film i Sverige och Västtyskland under perioden 1969-1985. Hennes pseudonymer var Irena Billing, Barbara Klingered, Maud Hagberg och Barbara Scott. Enligt Svenska Filminstituet har hon gjort två svenska sexfilmer plus en oidentifierad tagning med Arne Mattson.

Den första filmen var Boarne Vibenius totalförbjudna (‘våld och sadism’) film Breaking Point 1975. Barbro kallades Irena Billing och spelade Den mörkhåriga i tunnelbanan. De andra kvinnorna i filmen medverkade under pseudonym och Svensk Filmdatabas avslöjar underligt nog inte deras riktiga namn. Ralph Lundsten skrev originalmusik och Urban Hitler stod för specialeffekterna. Efter fyra klipp där bland annat ‘medvetslös kvinna tvingas till fellatio’ klippts bort, hade filmen premiär 1975 i Borås. Den visades aldrig i Stockholm.

Den andra filmen var Andrei Fehers Kärleksvirveln 1977. Filmen kallades även Jag vill ligga med din älskare mamma, Hon älskade en sommar, Swedish Confessions, Love merry go round, Swedish Lovestory och Vieni Vieni…Voglio Fare l’Amore Con Te. Denna film hade premiär på porrbion Fenix i Stockholm 1977. 31-åriga Barbro spelade huvudpersonen Gladys och den kända danska porrskådespelerskan Anne Magle hennes dotter Doris.

Barbro Klingered gjorde 1985 ytterligare en film för Andrei Feher. I Kärleksdrömmar eller Dreams of Love spelar hon kvinnan i ett älskande par. Mannen är den allestädes närvarande Jack Bjurquist aka Jack Frank. Den rollen krediteras hon inte för i Svensk Filmdatabas. I samma film medverkar till exempel Marie Bergman från Fäbodjäntan och den kända porrstjärnan Olinka. Kärleksdrömmar hade premiär på Fenix 1985.

1969-1972 gjorde Barbro några filmer i Västtyskland. Det var inte porrfilmer, men med den tidens mått innehöll de ganska mycket sex och naket.

.

annica i skandalskolan

ANNICA SALOMONSSON

Bilden ovan visar vackra 19-åringen Annica Salomonsson i Porr i skandalskolan 1974. Annica var, 17-25 år gammal, en  mycket framgångsrik utvikningsflicka, här under pseudonymen Nickan Harding. Hon gör bara mjukporr och det blev hennes enda film. I olika herrtidningar över hela världen blev hon utvikt bland annat under namnen Anita Hemmings, Annicka Bell, Annika Harding och liknande. Klubb Super-8 skriver om en ofullbordad film:

annica salomonsson

”Vidare spelade hon i Torgny Wickmans ofullbordade “Fyra flickor”, även känd under namnet “Lätt byte”, tillsammans med Christina Lindberg, Marie Ekorre, Stellan Skarsgård, Per Mattsson och Tomas Ledin. En film vi bara kan drömma om.”

monica andersson

MONICA ANDERSSON

Monica Andersson gjorde mjukporr i svenska filmer. Under namnet Monica Anders gör hon en fräck och rolig blondin i Porr i skandalskolan, som var ett skolexempel på hur man i mitten på 70-talet trots brist på villiga svenska flickor lyckades kombinera kvinnlig fägring med äkta och fejkat sex.

Jakten på de svenska sexstjärnorna från 70-talet fortsätter här på Sexnoveller & Orgasmer. Skriv gärna en kommentar om du har något att bidraga med!

.

brigitte maier

SVENSK PORR MED UTLÄNDSKA FLICKOR

Det var ofta danska eller franska tjejer som gjorde hårdporren i svenska filmer. Den tyska porrstjärnan och utvikningsflickan Brigitte Maier, född 1952,  medverkade i Justine och Juliette och Porr i Skandalskolan. Brigitte fick 1,500 dollar för sin roll i Porr i Skandalskolan 1974, där hon gjorde det mesta av det riktiga sexet. I dagens penningvärde motsvarar 1,500 dollar (enligt SCB) 57,000 kronor. Det var tre gånger mer än hon fick för huvudrollen i Lasse Brauns Penetration samma år!

När skådespelerskorna inte kunde svenska kunde de annars dubbas, eller så fick de helt enkelt inga repliker att säga. Man kunde även göra svenska filmer med engelsk dialog.

anne magle

En annan snygg utländsk porrstjärna, som syntes i svenska sexfilmer, var danska Anne Magle (Anne Maglegaard). Troligen är hon född i mitten på 1950-talet.

.

finsk film

Vackra flickor i andra länder

Varför blev flickorna i just Sverige världsberömda för sin sexighet? Det dom har, det har dom väl i Lissabon? Andra länder gjorde också filmer om vackra flickor, sommar, sol och sex – redan på femtiotalet. Finska flickor var kända för sitt vackra utseende och vann ofta internationella skönhetstävlingar. På bilden ovan ser vi Anneli Sauli, 20 år, på en solig klippa i den finska filmen Hilja, maitotyttö (Hilja, mjölkflickan) från 1953. Stilen påminner om Hon dansade en sommar och filmen väckte uppseende genom att den handlar om våldtäkt. Den stackars mjölkpigan blir regelbundet våldtagen av sin husbonde, spelad av Tauno Palo. Att man nästan kan se hjältinnans bröst ansågs också fräckt på den tiden. Finland vann Miss Europa 1934, 1937, 1938, 1955, 1968 och 1976. Sirkka Salonen, Miss Europa 1938, spelade 22 år gammal huvudrollen i allmogefilmen Unelma Karjamajalla (Drömmen på fäbodvallen) 1940. Men det fanns en stor skillnad jämfört med svensk film: På 50-talet behöll de finska flickorna, pga censuren, kläderna på och filmerna fick ingen uppmärksamhet utomlands.

.

sensuela 2

Marianne Träskman i Sensuela

Regissören Teuvo Tulio var född i Ryssland 1912. Under 30- 40- och 50-talen hade han gjort finsk allmogefilm, bland annat Drömmen om fäbodvallen (se ovan). Tulio, som inte hade gjort någon film sedan 1956, fick 1964 plötsligt en lysande idé till comeback: Han skulle göra den första finska sexfilmen!

18 år gammal, 165 cm lång, med kurvorna på dom rätta ställena och vikten 52 kg, var Marianne Träskman finalist i Miss Finland 1967. Hon vann inte tävlingen, men fick huvudrollen i Tulios film. 1967 startade inspelningen av Sensuela och Fröken Träskman fick det mer internationellt gångbara namnet  Marianne Mardi.

.

sensuela 1

Marianne Träskman

En ung och mycket vacker sameflicka flyttar från kåtan och faderns stränga kontroll till friheten i den syndiga storstaden Helsingfors. Plötsligt blir allmogefilmen sexploitation. Man får se den 18-åriga skönhetsmissen naken i scener som var ganska vågade, även med svenska mått, när Sensuela spelades in 1967 – 1968. Det låter onekligen som ett recept på framgångsrik sexfilm. Men sedan gick det mesta fel och veteranen Tulio framstår som något av den nordiska sexfilmens Ed Wood.

Det fattades pengar och Sensuela fick inte premiär förrän 1973. Det var den första filmen som fick 18-års gräns i Finland och även den första som blev R-rated för ”mild sex” utomlands. Premiären var i Kemi i finska Lappland. Knappt 700 personer såg filmen under den korta period den visades. Redan vid premiären 1973 måste filmen ha uppfattats som ganska camp, som en blandning av allmogefilm och Rymdinvasion i Lappland. De som väntade sig porr undrade nog om de hamnat på fel film när det tog 28 minuter innan hjältinnan klädde av sig. Dessutom var sexscenerna inte längre så sensationella, när man kunde ta båten till Sverige och se Långt ner i halsen på bio. Sensuela fick ingen finsk distributör, såldes inte till utlandet och det skrevs inte en enda recension. I Helsingfors var premiären inte förrän 2001 på en filmfestival, året efter Tulios död. Sedan blev den här kalkonfilmen kult, visades på filmfestivaler och gavs ut på dvd.

Hur gick det med Marianne Träskmans karriär som sexstjärna? Hon var med som ”naken kvinna” i Jörn Donners Baksmälla 1973, där några kända svenska flickor också syntes, samt i Jörn Donners Hellyys 1972, där hon spelade ”naken musiker”. En del finska flickor gjorde sin enda roll i Sensuela och så mycket mer sexploitation blev det inte i vårt östra grannland.

Det fräckaste som gjordes var kanske Jörn Donners filmer. Perkele är en politisk film, men efter 32 minuter kommer det ett inslag om den tidens svenska sexklubbar. En stillbild från en porrtidning (”slickscenen”) klipptes bort av den finska censuren! Efter 1 timme och 20 minuter träffar Jörn Donner och hans polare den söta flickan ”Tupu från Finland” på krogen i Lahti. Hon är mycket vänlig och frågar om hon får följa med till deras hotellrum. Man kommer överens om att hon ska ha gruppsex med dem för tvåhundra mark. Fortsättningen på hotellrummet klipptes bort av den finska censuren. När den kurviga flickan ligger naken på sängen och blir tafsad mellan benen klipper man in en skylt med texten ”Hej mamma!”. Det är nog oavsiktligt man på detta sätt påpekar att flickans mamma kan se sin dotter, det grabbiga skämtet syftar troligen på mannens mamma.

Flickan ropar älä kiusaa, reta inte eller fritt översatt ”stimulera inte mitt underliv”. Hon upprepar att han inte ska tafsa, ber honom sluta och försöker vrida sig loss. Troligen är det för att prostituerade inte brukar tycka om att kunderna försöker tända dem. Mannen förstår inte eller låtsas inte förstå detta och gnider trots protesterna hennes underliv med sitt knä när hon ligger på rygg. Sedan sätter han på sig en kondom och har samlag med flickan inför kameran och då protesterar hon inte. De båda männen filosoferar att det filmade samlaget ger en känsla av hur det är att vara manlig porrstjärna.

Utan att göra sig skyldig till någon stor överdrift kan man väl säga att det inte vore särskilt politiskt korrekt att göra en sådan samhällskritisk film idag. Men 1971 var det helt okej och den oklippta filmen visades i svensk television. Ingen sade något om att den berusade, prostituerade flickan skulle ha blivit exploaterad på något sätt. Hon fick ju tvåtusen femhundra kronor (i dagens penningvärde ) för den kombinerade prostitutionen och filminspelningen.

.

.

Norge var ett porrfientligt land, där man brände herrtidningar på bål. När feminister i andra länder riktade in sig på att stoppa våldtäkterna, stod porren i fokus i Norge. Och porrkungen Leif Hagen var en fiende som kunde ena motståndarna: Han var en äkta ”pornogris” som inte stack under stol med att han ville tjäna pengar på nakna damer. Decennier före Snoop Dogg kunde Hagen provocera genom att posera som hallick i päls, omgiven av nakna flickor.

Porrvågen som sköljde över världen stoppades vid Norges gräns. När TV 1000 sände porrfilm blev tv-skärmarna svarta i Norge, eftersom ”rörliga pornografiska bilder” inte fick visas. Så sent som 2003 gick Norska Statens Medieforvaltning ut med skärpta krav på att hålla kabelteven fri från porr.

Så nej, Norge var inget stort land för sexfilm när det begav sig.

Desto mer sexfilm gjordes det i Danmark, det enda land som hade en tillräckligt liberal filmcensur för att kunna konkurrera med Sverige. Danskarna var världsmästare i gladporr, som dock bara blev en parentes i den erotiska filmhistorien. Sängkanten-filmerna var ganska oskyldiga sexkomedier och gjordes under perioden 1970 – 1976. Tecken-filmerna var sexkomedier där porrstjärnor då och då bjöd på riktigt sex mellan skämten och sångnumren. Den märkliga tecken-serien blomstrade under perioden 1972 – 1978. Sedan dog gladporren, utkonkurrerad av den professionellt producerade amerikanska hårdporren med superstjärnor som Seka, Annette Haven och John Holmes. Om folk går på bio för att se porrstjärnor ha sex är transportsträckor av humor och handling ingen konkurrensfördel.

.

seka filmposter

Regissörer som gjorde hårdporr och mjukporr

TORGNY WICKMAN
(1911-04-22 – 1997-09-24)

I slutet på 1960-talet kom sexploitationfilmerna, ofta gjorda av regissören Torgny Wickman. Dessa filmer fick oftast usla recensioner, men gick bra i utlandet, där det fanns ett uppdämt behov av sexfilm. Ibland gjorde man påklädda versioner för katolska länder. ”Schwedenfilm” blev ett begrepp och användes även för sexfilmer gjorda i andra länder. Idag upprörs vi inte av denna oförargliga mjukporr, men vi häpnar över att kända skådespelare ofta medverkar, inte sällan utan kläder. Torgny Wickan regisserade även upplysningsfilmen Ur Kärlekens Språk (kallades Kärlekens Språk vid nypremiären) och dess tre uppföljare, med hårdpornografiska avsnitt, dvs riktigt sex. Censuren ville klippa i Mera ur kärlekens språk, men den frisläpptes utan klipp av regeringsrätten. Hans sista sexfilm var Ta mej i dalen (Countrylife), svensk hårdporr med amerikanska stjärnor. Torgny Wickman regisserade film 1938-1989, bla dessa:

Eva den utstötta 1969.
Ur kärlekens språk 1969
Mera ur kärlekens språk 1970.
Skräcken har 1000 ögon 1970.
Kyrkoherden 1970.
Kärlekens XYZ 1971
Lockfågeln 1971
Kär-lek så gör vi, brev till Inge & Sten 1972.
Anita-ur en tonårsflickas dagbok 1973.
Inkräktarna 1974.
Ta mej i dalen 1977.

I en intervju med Nils-Petter Sundgren 1994 sade Torgny Wickman att han drivits av sitt hat mot hyckleri och dubbelmoral. En annan drivkraft var hans stora sexintresse, som bevis för detta framhöll han att han varit gift 4 ggr och hade 11 barn. Han sade att sexualiteten var en stor och viktig del av människors liv och att den därför borde få skildras på film. Torgny Wickman gjorde mycket film under lång tid, men under den här perioden var hans specialitet sex och porr. Den historiska filmen Lockfågeln var ett mindre lyckat försök att återvända till den mer seriösa filmen. Detta förklarar att Marie Ekorre och Solveig Andersson medverkade i denna film, som skilde sig från deras vanliga genre. Torgny Wickman var en nyckelperson när det gällde Sveriges framgångar inom sexploitation. Han var även en av ledarna för projektet att sätta vårt land på den internationella kartan för hårdporr.

Idag är Torgny Wickman en kultregissör. En annan kultregissör från samma tid är Torbjörn Axelman, som bla gjorde Lejonsommar och Smoke. Kultfilm är inte samma sak som kalkonfilm. Sveriges motsvarighet till Ed Wood heter Torbjörn Lindkvist (född 1942). Han var regissör, producent, fotograf och manusförfattare till ”Sveriges sämsta film” Sound of Näverlur 1971. (Kallades Kalla mig Kulla vid nypremiären.) Som fotograf medverkade han i bla Veck-ända i Stockholm, Kärleksvirveln och Fäbodjäntan. Sound of Näverlur var ett verkligt lågbudgetprojekt och inspelningen kostade 300,000 kronor. Eva Rydberg och Sten Ardenstam ställde upp utan lön, mot löfte om del av vinsten senare.

.

JOSEPH W SARNO
(15 mars 1921 – 26 april 2010)

Pseudonymer: Eric Anderson / Erik Anderson / Erik Andersson / Karl Andersson / Otis Hamlin / Lawrence Henning / Curtis Hollingwood / Jeff La Touch / Kenneth Morse / John Parkham / Louis Roman / Joe Sarno / Joseph Sarno / Hammond Thomas / Peter Verlon / Monica Fitta / Irwing Weiss / Peter Walsh / Francis X. Bush / Joan Fairley / Lester Jordan / Dick Kuzman

Joe Sarno var krigshjälte och hade varit stridspilot stationerad i Stilla Havet under andra världskriget. Som filmare fick han lösa  stora problem med liten budget, men lyckades ändå göra flera filmer som gick bra över hela världen. Joe Sarno ville inte bli svartlistad i USA och gjorde därför porrfilmerna under pseudonym, sade han till Nils-Petter Sundgren 1994. Han upptäckte Marie Liljedahl och gjorde filmer med Marie Forså innan hon blivit känd genom Flossie.

Sarno gjorde först amerikanska B-filmer med lite sex under perioden 1966-1967. De visades på boulevard- eller porrbiografen Fenix i Stockholm, men särskilt mycket porr var det inte i dessa tidiga amerikanska filmer. En hette Kom och rid på den rosa hästen. Sedan bodde och verkade Sarno både i Sverige och USA. I Sverige regisserade han både sexploitation och hårdporr. Porrfilmerna Kärleksön och Fäbodjäntan gjorde han under pseudonymerna Hammond Thomas resp Lawrence Henning.

1968 gjorde Sarno filmen  Inga eller Jag – en oskuld med 17-åriga Marie Liljedahl. Den blev en framgång utomlands och somliga anser till och med att den startade den svenska sexploitationvågen. På sin tid ansågs filmen vågad och censuren klippte bort en domstolsscen där en oskuld döms att ha samlag inför publik, det mesta av Maries vackra, oskyldiga onaniscen och en del av en samlagsscen. Och de svenska kritikerna var inte snälla. Så här skrev Jurgen Schildt i Aftonbladet:

”Yankeen gjorde ett stycke porr med förhinder, en rågblond byxkittlare för amerikanskt hemmabruk, en film som i gynnsammaste fall har utsikter att påverka svältfödda pastorer i Hattisburg eller Tuscaloosa. Den har en dialog som hade prytt sin plats på stentavlornas tid, och om Skansens apor fick manusförfattarna som inhysingar håller jag en tia på att dom, aporna vill säga, skulle överklaga hos Hyresnämnden.”

1968 regisserade Sarno även den märkliga Kom i min säng (Kvinnolek), som 1969 gick på porrbiografen Holiywood. Det märkliga var rollistan med kända svenska skådespelare som Heinz Hopf. Pierre Lindstedt, Ulf Brunnberg och Sten Ardenstam.

1969 gjorde Sarno The Indelicate Balance. En bortglömd film om incest med debutanten Kim Anderzon, några andra svenska tjejer, boxaren Bosse Högberg och den allestädes närvarande Jim Steffe (Jim Styf) i rollistan.

1971 Någon att älska. Marie Liljedahl spelade huvudrollen i denna uppföljare till Inga – med musik av Björn & Benny! Producenten frågade Stikkan Anderssom om han hade någon gammal svensk rockmusik att sälja, men Stikkan rekommenderade två unga, lovande killar istället – som kunde skriva ny musik till filmen. Nattklubbs-scenerna är inspelade på Alexandra’s i Stockholm, det legendariska diskoteket där Kungen var stamgäst. Det finns många fina gatuscener från Stockholm – men en del fick tas i Paris när det blev snöstorm i Sverige! Tommy Blom spelar den manliga huvudrollen och hans kompisar i Tages är musikerna i hans band.

Producenten Vernon P. Becker regisserade sedan en annan film med Tommy Blom och Inger Sundh, Dagmars heta trosor.

1972 Swedish Wildcats. Denna film visades inte i Sverige, troligen pga de svenska skådespelarnas dåliga erfarenheter av den tidigare filmen Kom i min säng. Bla John Harrysson, Christina Lindberg och Solveig Andersson medverkade i denna film om svenska callgirls. Dessutom syntes flera mindre kända skådespelare, som förekom i andra filmer av Sarno.

1972 Young Playthings. Sexploitation med Christina Lindberg och några unga amatörer.

Därefter gjorde han tre filmer med Marie Forså:
1973 Den pornografiska jungfrun
1974 Butterfly (Lifterskan)
1974 Vild på sex

Slutligen två porrfilmer med Leena Hiltunen:

1977 Kärleksön
1978 Fäbodjäntan

Joe Sarnos varumärke var den psykologiserande dialogen. Han försökte göra karaktärerna trovärdiga genom att de fick tala om sina tankar och känslor mellan sexscenerna. När dåliga skådespelare läser litterära och högtravande repliker skapas det en kalkonkänsla, som fortfarande gör de här filmerna roliga och underhållande. Så här slutar filmen Kärleksön:

Mamman har under natten hunnit ha sex med en tonårsflicka från andra sidan ön, grannen Axel, grannens pojke samt en trekant med sonen och sonhustrun. Dessutom har hon smygtittat på först tonårsflickan och dottern i trekant med grannens pojke och sedan på Axel när han hade sex med sonhustrun. Som grädde på moset har hon  fått veta att sonen och dottern har ett incestuöst förhållande, precis som det hon själv haft med sonen. Ja, en sådan natt kan få en kvinna att säga så här:

.

kärleksön 1977 av joe sarno

Mamman: Inatt, då var de få mörka timmarna galenskap. Dom tillhörde häxmästarna och trollen. Bara nymfer och satyrer kunde klara av skymningen. Allt var uppochnervänt. Det som jag trodde förr, det gällde inte längre. Allt som förr var förbjudet blev plötsligt tillåtet, åtråvärt. Obestämd rädsla löstes upp i det skumma ljuset. Blod, längtan vällde fram som vågor i en storm

Så kom solen. Sakta smälte dårskapen och romantiken bort. Den släktskap som hade vuxit fram under tjugo år är naken i ett ljus som visade för mycket. Det visade den riktiga längtan, begären som förklädde den till något tillåtet. Dessa förhållanden kunde aldrig bli desamma igen. Hela min värld, Axel, hela min fantasivärld försvann inatt. Jag förstod att det enda riktiga är att hålla fast vid dig och vara glad och nöjd. Det ger mig så mycket tillfredsställelse och lycka att vara tillsammans med dig. Jag är äldre än du Axel. Tills i morse sade jag mig själv: Han tröttnar på dig. Han lämnar dig. Lämnar dig. Men imorse förstod jag. Att jag ska vara nöjd att bara ha dig, vara lycklig tills du lämnar mig.

Axel: -Du, ta och packa långkalsongerna, vad? Det kan bli kallt där uppe i Norrland.

.

MAC AHLBERG

(12 jun 1931 – 26 okt 2012)

Pseudonymer: Robert Berne / Edvard Mannering / Bert Torn

Mac Ahlberg gjorde både relativt seriösa filmer och ren pornografi, det senare ofta under pseudonym.

1965 Jag – en kvinna Succéfilmen med Essy Persson.
1965 Sängen Ett kåseri om sängens historia. Med bla Carl-Axel Elfving (1920-1988).
1967 Jeg – en marki Dansk film med verklighetsbakgrund, om en bedragare som låtsas vara ättling till Markis de Sade. Filmen gick dåligt i Sverige.
1968 Fanny Hill Med Diana Kjaer som Fanny Hill.
1968 Jeg – en kvinde II Gio Petré spelade huvudrollen Siv Holm i denna uppföljare.
1969 3 slags kaerlighed (Jag – en kvinnas dotter) Dansk film om sex, vild ungdom, hippies, hasch och bikers. Denna nummer tre i serien hade ingen bok som förlaga. Filmen gjordes i första hand för export och är ganska okänd i Sverige. Gun Falck spelar Siv Holm och Inger Sundh, som fanns på filmaffischen, hennes dotter.
1970 Nana (Tag mej – älska mej) Fritt efter Zolas bok om Nana. Anna Gaël spelar Nana, dessutom medverkar svenska och utländska skådespelare bla Keve Hjelm. Fick dålig kritik i Sverige: ”Gå inte och se filmen, så slipper ni ta er springande därifrån.” (Hans!erik Hjertén i DN)
1974 Flossie Efter Nana tog Mac Ahlberg en paus och kom sedan tillbaka som regissör för hårdporrfilmen Flossie med Marie Forså.
1974 Porr i skandalskolan. Bo Gyllenstake (Rune Hallberg) startar en internatskola för besvärliga unga flickor. Inspelad på Ängsholms slott, Mörkö.
1975 Jorden runt med Fanny Hill. Spelades in under 1973, med Marie Ekorre (20 år) och Christina Lindberg (22 år) i små roller. En uppföljare till Fanny Hill från 1968. Musiken skrevs av den framstående jazzmusikern Georg Riedel, som gjort musiken till Astrid Lindgrens filmer. Nu spelades Fanny Hill av en sexig blondin, engelska skådespelerskan Shirley Corrigan. Hennes ålder är okänd, men hon ser ut att vara 25-30 år i filmen. Liveshowparet Romeo & Julia medverkar och gör faktiskt lite hårdporr i denna annars ganska oskyldiga sexkomedi. Liveshowparet spelade även elever i Porr i skandalskolan och fungerade ibland som body doubles i samlagsscener.

Jorden runt med Fanny Hill är en film som de flesta kritiker valde att förbigå med tystnad. Ett undantag var dock Bernt Eklund i Expr.
”Fanny Hill på nya (nåja, filmen är daterad 1973) äventyr. Reklamfilmsvackra bilder från ett antal världsmetropoler, en lika osensuell som ointressant historia och en präktigt tråkig film.”

Därefter gjorde Mac Ahlberg  tre porrfilmer med Marie Forså:

1975 Justine och Juliette
1976 Bel Ami
1977 Molly – familjeflickan

Mac Ahlberg blev filmfotograf i USA och gjorde bl a Snuten i Hollywood III. Han dog av hjärtattack i Italien 2012, 81 år gammal.

.

.

ANDREI FEHER
Född i Rumänien 25 maj 1916. Inga uppgifter om att han skulle ha dött.

Feher hade arbetat med film i Rumänien sedan 1953. I Sverige gjorde han (under olika pseudonymer) porrfilm i tomrummet som uppstod när Torgny Wickman, Mac Ahlberg och Joseph W Sarno lämnat branschen. Klippet ovan kommer från hans mest kända film och skådespelarna är Jack Frank, Sonja Rivera och Jan-Olof Rydqvist.

Andrei Feher regisserade dessa sexfilmer:

1977 Kärleksvirveln (Jag vill ligga med din älskare mamma)
1980 Gräsänkor på skandalsemester
1981 Ta’ mej doktorn
1982 Pilska Julia på bröllopsresa
1983 Mémoires d’un pervers
1983 Hetaste liggen
1984 Madam de Sades Castle of Pleasure
1985 The porno race
1985 Kärleksdrömmar

.

HEINRICH ARLACH
Född 16 september 1939.

Verkade med sexlubben Club Eros Center som bas. Han regisserade (under olika pseudonymer) dessa filmer:

1976 Den k… familjen (Den k… släkten)
1980 Sommaren med Wanja. Med sexklubbsartisten Oili Wirta som Wanja.
1981 Hemmafruarnas hemliga sexliv

.

BERTIL MALMQVIST
1926-11-14 – 2006-08-18

Ett av de sista försöken att göra svensk sexfilm var Ligga i Lund 1981. Bertil Malmqvist, som gjort utskällda De många sängarna 1970, gjorde tillsammans med Rune Trolleryd, operettsångaren Olav Gerthel och några amatörskådespelare denna film. Bosse Larsson kom att medverka av en slump, genom att han var åskådare vid karnevalen när man filmade. Filmen spelades in 1978, men stoppades av distributören Rosenbergs Filmbyrå, för att den innehöll för lite sex. Efter att ha klippt in hårdare sexscener släppte man filmen och den fick premiär 1981. I Stockholm visades den på porrbiografen Hollywood 1983. Denna film har kultstatus bland dagens studenter i Lund.

.

marie ekorre

När svenska flickor tröttnade på att ta av sig trosorna

Mot slutet av 70-talet slutade svenska flickor till och med vika ut sig. Det ansågs att utvik och porrfilm inte ledde till något bra för karriären. Dessutom började utvik och porrfilm bli politiskt inkorrekt. Mediavänstern var oerhört starka på den tiden och när de vände sig mot all slags sexualisering av media blev det svårt att syssla med sådant. De världsberömda svenska flickorna slutade göra porr och man fick använda kvinnor från andra länder.

Samtidigt växte porrfilmsbranschen i USA, den var proffsigare skött än den svenska och hade ganska lätt att få flickor till sina filmer. Dels ökade konkurrensen från den amerikanska filmen, dels försvann exportmarknaden när USA kunde göra sin egen film.

Den svenska porrfilmsindustrin försvann i princip och de ”svenska” flickorna i FIB-Aktuellt kom från andra länder. När Linda Lovelace memoarer kom ut några år senare ökade det svenska motståndet mot pornografi ytterligare. Porrmotståndet nådde paranoida nivåer i början på nittiotalet. Därför är det svårt att hitta svenska tjejer som gjorde porr från slutet av sjuttiotalet till mitten på nittiotalet. Trots att marknaden för erotisk film blev mycket större under den perioden, genom hemvideo och kabelteve.

Kring millennieskiftet blev det en nytändning för den svenska porrfilmen med nya stjärnor som Linda Thorén, Ingrid Swede, Jennifer Andersson, Linda Lust och Nora Nord. Men man klarade inte övergången från dvd till internet och idag finns det i princip inga svenska porrstjärnor. Igen.

Men under The Golden Age of Porn gjordes många klassiska svenska porrfilmer med en säregen blandning av hårdporr, mjukporr och bodydoubles. Nakenmodeller, porrstjärnor och seriösa skådespelare kunde arbeta sida vid sida i samma film. Framförallt gjordes det sexploitation under slutet av 60-talet och början av 70-talet – och där var Sverige världsmästare. Filmer som idag är kult.

They don’t make ‘em anymore.

Sexnoveller & Orgasmer Home

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare