Sexnoveller & Orgasmer

För tjejer som vill bli kåta. 6,3 miljoner klick.

Den svenska sexfilmens uppgång och fall


ingmar bergmans tystnaden japan

Ingmar Bergmans Tystnaden – japansk filmaffisch

Den svenska synden

Det fanns tre anledningar till ryktet om den svenska synden. Den första var att Sverige som första land i världen införde obligatorisk sexualundervisning i grundskolan 1955. De gamla socialistiska och syndikalistiska kämparna i RFSU hade krav, som gick bra ihop med den socialdemokratiska sociala ingenjörskonsten. Socialdemokraterna hade regeringsmakten i flera decennier och kunde i lugn och ro bygga det svenska folkhemmet.

Utomlands blev reaktionen mycket negativ. I USA uppfattades Sverige som ett socialistiskt storebrorssamhälle med ohejdad promiskuitet, ungefär som framtidsscenariot i Du sköna nya värld av Aldous Huxley. I katolska länder uppfattades Sverige som ett sekulariserat, välordnat, välmående samhälle där religion, moral och känsla försvunnit. Journalister som aldrig varit i Sverige skrev om nakenbad, skolungdomars sexorgier, partnerbyte, fri abort och annat som i princip bara existerade i deras egen fantasi. (Lennerhed 1994)

Den andra anledningen var de svenska sexvanorna. Det fanns en gammal tradition av föräktenskapligt sex. I 1800-talets expanderande Stockholm hade kyrkan tappat kontrollen. Många bodde ihop och fick barn utan att vara gifta, sk Stockholmsäktenskap. Det var stort kvinnoöverskott och många ogifta mödrar. I huvudstaden föddes 40% av barnen utom äktenskapet – något som på landet hade stämplat mamman som hora. Folk dog som flugor och kärnfamiljer varade inte för evigt, när medellivslängden var 20 år för män och 26 år för kvinnor i mitten på 1800-talet. (Lennartsson 2002)

På landsbygden vägde gammal tradition och byns oskrivna regler tyngre än kyrkans påbud om avhållsamhet till bröllopsnatten. I södra Sverige skulle föräldrarna godkänna en flickas blivande man, i norra Sverige var det byns ungdomslag som parade ihop ogifta ungdomar. Ett par som planerade att gifta sig fick enligt de sociala normerna ha sex före äktenskapet. (Frykman 1977)

Under 1950-talet var de svenska flickornas debutålder för samlag 17-18 år (SIS 1996), föräktenskapliga samlag var alltså normen. I USA hade bara 20% av de ogifta 20-åringarna debuterat (Kinsey 1953) och i katolska länder skulle kvinnan vara oskuld när hon gifte sig. De utländska ungdomarna tog igen på gungorna vad de förlorade på karusellerna. I USA hade 40% av de 15-åriga och 80% av de 18-åriga flickorna haft petting, dvs smeksex (Kinsey 1953) och i katolska länder var analsex ett sätt att bevara oskulden till bröllopsnatten. (Bergström-Walan 1981). Trots detta hyckleri tyckte man att de svenska flickorna var omoraliska och promiskuösa.

Den tredje anledningen var den svenska filmen. Både Ingmar Bergmans djupsinniga kvalitetsfilmer och rena spekulationer direkt gjorda för export uppfattades utomlands som pornografi. Myten om den syndfulla svenska flickan (oftast 17 år gammal) underblåstes och exploaterades av många filmer, här är några exempel:

Hon dansade en sommar 1951: 17-årig flicka har samlag före äktenskapet och badar naken.

Sommaren med Monika 1953: 17-årig flicka har samlag före äktenskapet och badar naken.

Fanny Hill 1968: 19-årig flicka på landet flyttar till staden och blir prostituerad.

Inga 1968: 17-årig flicka upptäcker sin sexuella lust och förlorar oskulden

Eva – den utstötta 1969: 14-årig flicka prostituerar sig.

Anita 1973 – 17-årig flicka är nymfoman och arbetar som strippa.

Intressant är även att det var unga skådespelerskor, som representerade den svenska kvinnan. De mer kända svenska skådespelerskorna var alla 17-24 år, när de gjorde sina första lättklädda roller:

Ulla Jacobsson (Hon dansade en sommar 1951) 22 år
Harriet Andersson (Sommaren med Monika 1953) 20 år
Christina Schollin (Änglar finns dom? 1961) 23 år
Maude Adelson (Kungsleden 1964) 23 år
Essy Persson (Jag – en kvinna 1965) 23 år
Margareta Sjödin (Ormen 1966) 24 år
Lena Nyman (Jag är nyfiken gul 1967) 23 år
Marie Lijedahl (Inga 1968) 18 år
Diana Kjaer (Fanny Hill 1968) 23 år
Lillemor Ohlsson (Som havets nakna vind 1968) 19-20 år
Leena Skoog (Laila 17 år vaknar 1969) 17-18 år
Solveig Andersson (Eva den utstötta 1969) 21 år
Christina Lindberg (Rötmånad 1970) 19 år
Marie Ekorre (Lockfågeln 1971) 18 år
Marie Forså (Flossie 1974) 17 år

DEN SVENSKA SEXFILMENS UPPGÅNG OCH FALL

De svenska långfilmerna gick under ett par decennier från pussar till porr. Arne Mattsons Hon dansade en sommar 1951 var den första nakenchocken. Ulla Jacobsson, 22, visade brösten och badade naken. Sommaren med Monika, gjord av självaste Ingmar Bergman 1953, blev utomlands mycket uppmärksammad för att Harriet Andersson, 20, visade sin bakdel och badade naken. Sedan badades det friskt i filmer, tex Änglar finns dom? 1961 och Käre John 1964, där det alltid var sommar och kameravinklarna undvek de mer intima kroppsdelarna. De mer sexuellt frispråkiga Jag – en kvinna 1965 och Jag är nyfiken gul 1967 blev stora publiksuccéer både i Sverige och USA.

Perioden 1969-1977 var guldåldern för den svenska sexfilmen. När porren släpptes fri kom upplysningsfilmer, mjukporr och hårdporr. Till en början var Sverige ledande och svensk film var en internationell synonym för sexfilm. I Tyskland gjorde man schwedenfilm om och med svenska flickor. Amerikanska regissörer och porrstjärnor kom till Sverige för att göra film. Tillsammans med Danmark var Sverige en pionjär när det gällde ocensurerade sexskildringar.

Efter några år var festen över. En framväxande nymoralism, att pornografi blev politiskt inkorrekt samt konkurrensen från USA, gjorde Sverige till ett obetydligt land inom pornografi. Det riktigt intressanta är att den svenska filmen årtal för årtal ganska exakt följer den tidens stora samhällsförändringar i vårt land.

1951-1964: BAD OCH UNG KÄRLEK

Oskyldiga filmer med nakenbad och ung kärlek uppfattades utomlands som pornografi. Den svenska frispråkigheten avspeglade den sociala ingenjörskonsten, där barn skulle vara välkomna och sexualundervisning skulle utrota fördomar och hämningar. De flesta filmerna handlade om sommar, sol och bad, tex Hon dansade en sommar 1951, Sommaren med Monika 1953, Änglar finns dom? 1961 och Käre John 1964. Christina Schollin (född 26 dec 1937) spelade i de oskyldiga nakenscenerna mot Jarl Kulle i de två senare filmerna och hon var då 23 respektive 26 år. Detta räckte för att ge henne rykte som svensk films nakenflicka och 33 år gammal gjorde hon ett sedesamt utvik i FIB-Aktuellt 1971. Någon krönikör skrev att hon visade nästan hela baksidan över nästan hela framsidan. 1964 betraktades en film om fjällvandring, Kungsleden av Gunnar Höglund, som vågad och Maude Adelsons bad i en fjällbäck bidrog till att filmen gick bra både i Sverige och utomlands.

1965-1968: SEX MED ELLER UTAN KÄRLEK

Efter den stora svenska sexualdebatten 1962-1965 blev filmerna mer sexuellt frispråkiga och kunde skildra promiskuitet, sexuellt våld, sex på offentlig plats osv. Den största yttrandefrihetsdebatten någonsin i Sverige gällde Vilgot Sjömans film 491. Den totalförbjöds av censuren 1963, men efter ett regeringsingripande släpptes den 1964 med ett litet klipp. 1975 släpptes den i en oklippt version. 491 var en mörk film som handlade om sexuellt utnyttjande, våld, tvång, tidelag och prostitution.

JAG – EN KVINNA 1965

Denna svensk-danska film med Essy Persson visade nakenhet, sexuell frigjordhet och en kvinna som skrattade ut mannen som nyss våldtagit henne. I motsats till i senare filmer framställdes inte kvinnan som ett svagt offer. Filmen ansågs vågad för sin tid och drog stor publik både i Sverige och USA. I Sverige sågs den av en halv miljon människor. Essy Persson är född 15 juni 1941 i Göteborg och medverkade sedan i många långfilmer samt teveserien Söderkåkar. Regissör var Mac Ahlberg, som senare gjorde mycket sexfilm, ofta under pseudonym.

JAG ÄR NYFIKEN GUL 1967

Trots det vänsterradikala politiska budskapet blev Vilgot Sjömans film från 1967 en enorm succé i USA. Det var den utländska film som dragit flest besökare någonsin i historien! Anledningen var de många fejkade samlagen mellan Lena Nyman, 23 och Börje Ahlstedt, 28, två av svensk films och teaters främsta skådespelare.

Lena Nyman arbetade på Dramaten och såg inte ut som en typisk utvikningsflicka, vilket gav rubriker som: Får feta flickor älska? Mediedrevet mot den unga skådespelerskan blev enormt och av ren paparazzikaraktär. I en intervju med Nils-Petter Sundgren 1994 sade hon att hon aldrig klarat pressen om inte inte haft jobbet och kollegorna på dramaten som stöd.

1968 ÅRS FILM

1968 gjordes en hel del filmer med mycket sex och naket, en försmak av den verkliga sexvågen 1969-1977. En del regissörer skulle komma att fortsätta med grövre sexfilmer, när censuren såsmåningom tillät hårdpornografi:

1969-1973 UPPLYSNING OCH EXPLOATERING

Under denna period släpptes porren fri och det öppnades helt nya möjligheter för den svenska sexfilmen. Mycket var sexploitation, dvs sexkomedier eller mjukporr. Det var framförallt i upplysningsfilmerna som folk nu fick se detaljerade skildringar av sådant som förr bara kunnat antydas, som kvinnlig onani, samlag, oralsex och gruppsex.

1974- 1977: MJUKPORR ELLER HÅRDPORR?

Intresset för upplysningsfilm var över. Sexkomedier och mjukporr fick konkurrens av hårdporr, där biobesökarna fick se allt. Man försökte göra svensk hårdporr av hög klass, filmer som tog ett par månader att spela in och gjordes av gamla rävar som Mac Ahlberg, Torgny Wickman och Inge Ivarson. De flesta hade svenska sexdrottningen Marie Forså, utländska porrskådespelare och en och annan svensk seriös skådespelare i rollistan.

Mjukporr och gladporr fick det allt svårare, när konkurrensen från hårdporren ökade. Under dessa år gjordes svensk mjukporr, hårdporr och filmer med både hårda och mjuka (äkta och fejkade) sexscener. Många var gjorda i samarbete med Tyskland, Danmark och amerikanskt branschfolk. De som arbetade med både hårdporr och annat gjorde ofta porrfilmerna under pseudonym. Joseph Sarno sade att anledningen var enkel: Han ville inte sätta sitt namn på en film om det kunde innebära att han blev utan jobb i USA.

TYSK SCHWEDENFILM

Den första tyska skolflicksfilmen hette Schulmädchen-Report: Was Eltern nicht für möglich halten 1970. Den blev en stor succé och sågs av 7 miljoner tyskar. I Sverige hade den premiär den 8 feb 1971 under namnet Ung fri kärlek. Regissören Ernst Hofbauer använde det socialrealistiska konceptet att skildra ett problem, tonårsflickornas vilda sexliv, för att kunna exploatera kombinationen unga flickor och sex. Filmen blev förbjuden i Finland och Norge, men framstår idag som ganska oskyldig mjukporr. De medverkande flickorna fick ett gage på 300 D-mark var. Hälften av de ingående intervjuerna var äkta och hälften var fejkade. Framgången ledde till en lång serie Schulmädchen Report-filmer och andra filmer på samma tema. Film nr 2 i serien kom 1971 och nr 12 först 1978.

Tysk sexploitation var ibland filmer med och om svenska flickor. Christina Lindberg och Marie Ekorre gjorde en del roller. Det gjordes även film med tyska skådespelare, som handlade om resor till Sverige, svenska flickor på semester och liknande, tex de tre filmerna om Drei Schwedinnen:

Drei Schwedinnen in Oberbayern 1977. Regi Sigi Götz. Svensk premiär 1978 under namnet Det brinner i buskarna.

Handling: Otto driver ett turisthotell i Tyrolen, men har problem med både eonomin och sitt äktenskap. Han åker till Stockholm och importerar tre svenska blondiner, som efter en farsartad sexkarusell till slut räddar både hans ekonomi och hans äktenskap.

Hurra – die schwedinnen sind da 1978, regi Franz Josef Gottlieb. Svensk titel Inga trosor under kjolen.

Handling enligt Svensk filmografi: Niki Moser äger ett hotell i en alpby. Han söker statliga subventioner för att starta ett träningscentrum. Därför kommer ett departementsråd till byn för att pröva Nikis ansökan. Två patienter rymmer från ett mentalsjukhus, och en av dem blir förväxlad med departementsrådet. Ett gäng svenska flickor besöker hotellet, och snart är en erotisk karusell i gång.

Drei Schwedinnen auf der Reeperbahn 1980. Regi Walter Boos.

Handling: Lil, Kirsten och Moni, tre 17-åriga svenska flickor, åker på en veckas semester från sin internatskola för att hälsa på Lils syster Rita, som ska arbeta som sekreterare i Hamburg. Föga anar de att Rita i själva verket är en högt betald call-girl…

ORSAKER TILL UPPGÅNGEN

Flera samverkande faktorer gjorde under några år Sverige till världens ledande land inom sexfilm. Några orsaker till detta var:

Sverige var relativt sexuellt frigjort.
Den svenska synden var världsberömd.
Censuren var relativt liberal.
Sverige var det andra landet i världen, efter Danmark, som släppte porren fri.
Under 1960-talet var pornografi politiskt korrekt i Sverige.
Regissörer och skådespelare från mindre sexliberala länder kom till Sverige för att göra sexfilm.

Sverige kunde ge andra länder vad de ville ha: sex. Inge Ivarson sade i en intervju med Nils-Petter Sundgren 1970:

Anledningen att vi sysslar med sex inom film är helt enkelt att det utgör vår världsmarknad. Vi hade eljest inte stor chans att slå oss in på de större marknaderna, om vi inte hade serverat sexfilm på ett sätt som de marknaderna gärna vill ha den. Det är sex de vill ha, definitivt, ja, och de vill alltid ha mer sex än vi kan ge dem, så att säga.

CENSUREN TAPPAR KONTROLLEN

Den svenska censuren klippte faktiskt bort lite sex och våld i Ingmar Bergmans Sommaren med Monika 1953. Under 1960-talet handlade censurdebatten framförallt om filmen 491. När censuren ville klippa detaljerade hårdporrscener i Mera ur kärlekens språk 1970 friades filmen i regeringsrätten och frisläpptes utan klipp. 1971 totalförbjöd censuren först filmen Why?, som handlade om tidelag, våldtäkt, sadism och liknande, sedan släpptes filmen efter vissa klipp.

Därefter var det i princip fritt fram för all typ av pornografi, men vissa lagar mot barn- och våldsporr stiftades några år senare och finns fortfarande kvar.

Den svenska lagen om sårande av tukt och sedlighet, dvs förbudet mot pornografi, togs bort 1971. I praktiken tilläts ganska mycket åren innan lagens slopande, eftersom praxis ändrades pga den sexliberala debatten. Sexvallen, som hindrat riktiga samlag i biofilm, bröts av filmen Ur kärlekens språk 1969.

En drivande kraft var litterära skildringar av pornografi, framförallt Kärleksantologin 1965. Under slutet på 1960-talet skrev författare som Lars Norén noveller i Curt Hsons porrtidningar. Censuren ville inte ingripa mot finkulturella sexskildringar. Därigenom flyttades praxis hela tiden framåt, tills lagen blivit mer eller mindre meningslös och togs bort. De flesta väntade sig naivt nog då mer högkvalitativa sexskildringar, men istället tog kommersiella krafter över och under 1970-talet blev pornografin delvis urartad med barnporr, tidelag och våld.

I Danmark togs förbudet mot pornografi i text bort 1967 och motsvarande lag för skildringar i bild togs bort 1969. Detta gjorde Danmark till världens första land med fri pornografi. Under en period var därför Danmark och Sverige stora producentländer inom pornografi.

ANSEENDE

Under det tidiga 1970-talet hade porrfilm en hög status, som kan vara svår att förstå idag. Den ”avancerade sexualfilmen” Ur Kärlekens Språk 1969 var en stor framgång och innehöll filmhistoriens första riktiga samlag, dvs hårdporr. Den visades på de stora biograferna, alla talade om den och många såg den.

De kedjerökande sexologerna talade samliv, men alla väntade spänt på filmens höjdpunkt, det historiska samlaget. Uppföljaren hade en scen med oralsex och samlag, som kunde vara hämtad ur vilken bättre porrfilm som helst. Den kvinnliga artisten i denna scen var en vacker blondin och hennes extatiska ansikte fick pryda filmaffischen. Filmmakarna måste ha varit väldigt stolta över denna scen, för den användes även för att inleda den tredje filmen i serien, Kärlekens XYZ.

Efter Mer ur kärlekens språk 1970 gick luften ur upplysningsfilmen. Folk såg hellre ren hårdporr och fick maximal valuta för pengarna. Den tredje filmen. Kärlekens XYZ 1971, kunde fortfarande få personer som Leif Silbersky och Ola Ullsten att medverka (dock påklädda). I den fjärde och sista, Kär-lek så gör vi 1972, satt de rökande sexologerna hemma i köket och läste läsarnas sexbrev. Porrskådespelare gestaltade de olika historierna i en rad sexscener. Man fick även se Inge & Sten bada nakna tillsammans med sin tonårsdotter.

Som förfilm visade man en svensk hårdporrfilm som krävde att publiken hade 3D-glasögon. Detta var den svenska filmhistoriens första och sista (?) hårdpornografiska 3D-film. Den svartvita kortfilmen Drömsex i 3-D var gjord av ”Arbetsgruppen för 3-dimensionell pornografi”, dvs Torgny Wickman och Inge Ivarsson.

Porrfilm kopplades till politisk radikalism och social frigörelse. I USA såg kändisarna Långt ner i halsen 1972 och försvarade den mot censuren. Detta var inte den första, största eller bästa porrfilmen, men den kom att symbolisera den nya frigjordheten. Andra tidiga amerikanska hårdporrfilmer var Mona 1970, Schoolgirl 1971 och Behind the green door (Bakom lustans gröna dörr) 1972. Linda Lovelace, 23, (1949-2002) blev superkändis och stor idol.

I USA var det fortfarande förbjudet att spela in porrfilmer, trots att de fick säljas och visas. Sverige var ju sexfilmernas hemland, så Harry Reems från Långt ner i halsen och några andra amerikanska porrstjärnor åkte till Stockholm. Detta förklarar att han och andra amerikanska stjärnor under en period medverkade i svenska filmer. Reems dubbades till svenska av Börje Ahlstedt och en rescensent skrev att det var ”som att höra Barbapapa knulla!”

EN BIOKVÄLL I STOCKHOLM 1977

1977 var det sista stora året för svensk sexfilm. Svenska Filminstitutets Filmbok 77 tar oss tillbaka till detta år. Vilka filmer visades då på Stockholms biografer? I Stockholms kommun inkl Solna och Sundbyberg fanns då 69 biografer, varav 33  var premiärbiografer. Det gjordes över fem miljoner biobesök (5,369,296) och det genomsnittliga biljettpriset var 15 kr och 22 öre. Mest sedda utländska film var långköraren Gökboet, följd av Sista natten med gänget och Bugsy Malone.  De mest sedda svenska filmerna var:

Mannen på taket
Mina drömmars stad
Jack
Polare
Sven Klangs kvintett
Långt  borta och nära
Elvis! Elvis!
Agaton Sax
Tabu’

De svenska sexfilmer som vevades 1977 var (premiärbiograf inom parentes):

Bel Ami (Woodstock) – Marie Forså
Den k… släkten (Fenix) – Berättare: Marie Forså
I lust och nöd (Festival) – Marie Ekorre
Molly-familjeflickan (Woodstock) – Marie Forså
Veck-ända i Stockholm (Fenix) – Svensk hårdporr
Bockar i Bangkok (Festival) – Tysk gladsex-film med Marie Ekorre

En hel del dansk gladporr, i tecken- och sängkantserierna, gick på bio. Gladporren blev bara en parentes i filmhistorien, snart hade gladporr, sexkomedier, sexploitation och mjukporr konkurrerats ut av hårdporr, som gav biobesökarna äkta sex och mer valuta för pengarna. Samtidigt fanns det faktiskt två typer av gladporr. Den ena var oförargliga sexkomedier, som idag skulle ha blivit barntillåtna på bio. Danska Mazurka på sängkanten var kanske den bästa filmen i genren. Eftersom det inte är porr i bemärkelsen riktigt sex kallas genren numera ibland för gladsex.

En något märkligare variant av gladporr var de danska sexkomedierna i tecken-serien – med riktig hårdporr. Denna genre behärskades helt av danskarna och det gjordes fem teckenfilmer under perioden 1974-1978. I den sista medverkade både Ricky Bruch och Ingmar Bergmans dotter Anna! I likhet med Ole Söltoft och många andra skådespelare i tecken-filmerna gjorde de inte riktiga sexscener. På den tiden var de vanligt att blanda sex och non-sex, hårdporr och mjukporr i filmerna. Då kunde porrfilmer även ha påkostade sång- och dansnummer, bilden ovan är från I Tvillingernes Tegn!

De utländska hårdporrfilmerna som visades var:

Blue ecstasy- Musen som njöt (Hollywood)
Brudar med sting (Hollywood)
Candice Candy (Woodstock)
De hemlighetsfulla mannekängerna (Woodstock)
De 9 flickornas hemlighet / Sensations (Woodstock)
Den erotiska resan med O (Hollywood)
Den otrogna kvinnan (Fenix)
Den vilda flickjakten (Woodstock)
Det härliga sexlivet (Hollywood)
Djupt ner i sängen, syster (Fenix)
En blondins erotiska drömmar (Woodstock)
En kvinnas längtan / Peggy och hennes häftiga väninor (Hollywood)Erections – musens dröm (Hollywood)
Erotiska Tina 17 år (Hollywood)
Felicia – hennes vänner och förbjudna lekar (Woodstock)
Fransk Weekend (Woodstock)
Franska Bilder (Fenix)
Gnid – så kommer jag (London)
Helene – en sensuell 30-årig kvinna (Woodstock)
Het hud (Fenix)
100 brudar och en grabb (Fenix)
Klinik Erotik (Fenix)
Mary! Mary! – En orgie i vällust (London)
Med öppen kimono & Värdshuset Horan (Fenix)
Musen drar i fält (London)
Naken, het och lättsinnig (Hollywood)
Pornografiska porrnästet Honeypie (London)
Pussy talk – musen som tjöt (Rigoletto, Rita)
Rakt på saken, nya nummer (Fenix)
Sex Airlines (Woodstock)
Sexposionen från Venus (London)
Sexslavar (Hollywood)
Tänk på saken, Misty Beethoven (Hollywood)
Älska med mej (Fenix)
Älskling, förför mej! (Hollywood)

Detta enorma utbud av amerikansk, fransk och tysk pornografi avspeglar den tidens situation, när det gällde möjligheterna att se porrfilm. Kabelteve fanns inte och video var något mycket exklusivt. De som ville se porrfilm gick därför på porrbio. ”Det går en ny film på Woodstock” var ett sätt att säga ”Ska vi gå på porrfilm?”.

Att svensk film inte kunde konkurrera med utländsk visas också tydligt. En anledning var att de stora svenska stjärnorna inte gjorde riktiga samlag på film. Därför måste man använda okända svenska porrstjärnor eller importera utländska porrskådespelare. Marie Forså var den enda stora svenska porrstjärnan och genomförde aldrig ett riktigt samlag i de porrfilmer hon medverkade i. Marie Ekorres inhopp i hårdporrfilmen Nyckelhålet bestod också bara av fejkade samlag. Resten Ekorre gjorde var mjukporr eller sexploitation.

Gladporren hade danskarna mutat in och sexploitation hade blivit obsolet. Till råga på allt började porrfilmen tappa sitt anseende och möta motstånd från opinionsbildare och politiker. Det såg mörkt ut för svensk sexfilm.

BÖRJAN TILL SLUTET

Premiärbiograferna för Marie Forsås filmer visar hur genrens anseende snabbt sjönk.

1974 hade Flossie premiär på tre stora stockholmsbiografer: Ricardo, Rita och Ri-tvåan.
1975 hade Justine och Juliette premiär på prestigefyllda Rigoletto.
Premiärerna för Bel Ami 1976 och Molly-familjeflickan 1977 ägde rum på porrbiografen Woodstock.

Snart hade porrfilmerna åter förvisats till små biografer.

Branschfolket insåg att sexploitation skulle konkurreras ut av hårdporr och försökte sadla om till hårdporr. Svensk film hade varit en synonym för sexfilm och italienska porrskådespelare hade tagit svenska namn som Nils Jönsson, precis som skådespelarna i spaghettivästern tagit amerikanska namn.

Kanske kunde Sverige behålla sin ledande ställning inom sexflm? Amerikanska regissörer och skådespelare kom till Sverige och i mitten på 1970-talet verkade det kanske lovande. I längden kunde lilla Sverige dock inte konkurrera med USA och dess betydligt större, effektivare och mer professionella porrindustri.

En annan anledning var att pornografi blev politiskt inkorrekt. På 1960-talet var kritikerna en liten grupp puritaner med Lewi Pethrus i spetsen. På 1970-talet fick porren en mäktig fiende när mediavänstern svängde 180 grader. Feministerna hade varit avvaktande under 1960-talet, men vände sig mot pornografin under 1970-talet. Då uppstod den idag vanliga uppfattningen att pornografi är kvinnoförnedrande och skapar en könsmaktsordning.

Tom sexindustrins massageapparater sågs som sjuka manliga fantasier, som ingen normal kvinna skulle vilja använda. Den gamle sexliberalen Hans Nestius, då ordförande i RFSU, tog ställning mot pornografin med boken I last och lust 1981.

Under andra halvan av 1970-talet började myndigheterna medvetet störa sexindustrin. Sexlubbar, poseringsateljéer, massageinstitut och porrbutiker hade växt upp som svampar ur jorden. Området kring Klara Norra Kyrkogata kallades Klara Porra. Genom befintliga och nystiftade lagar skulle man nu sätta dit sexindustrins profitörer. Porr kopplades till gangsters, ekonomisk brottslighet, knark, prostitution och profithunger. Attacken blev framgångsrik och enligt Leif GW Persson (1981) ledde den till att prostitutionen, som ökat fram till mitten av 1970-talet, istället började minska.

Barnporr och våldsporr förbjöds. 18-årsgräns för medverkan i porr och utvik infördes. Liveshow och posering förbjöds. Sexklubbar, poseringsateljéer och porrbutiker stängdes. Dagstidningarna tog inte längre in annonser från prostituerade under rubriken yrkes- och hantverkshjälp.

När klarakvarteren (mellan Stockholms Central och Hötorget) sanerades försvann porrbiografer, sexklubbar och porrbutiker. Istället kom det trendiga restauranger och caféer, som stämde bättre med den nya tidsandan. Klara Porra var inte längre något centrum för sexindustrin. Myndigheterna sade öppet att de, för att visa vad de tyckte om verksamheten, försökte behandla de fd hyresgästerna så dåligt som möjligt när husen revs eller sanerades.

PORRMOTSTÅND SOM KVINNOFÖRTRYCK?

Patriarkala kulturer, samhällen där männen har den ekonomiska makten, är alltid rädda för kvinnans självständiga sexualitet. Under en period var Grupp Åttas hypotes att kvinnorna förtrycktes genom ”obejktifieringen” i media så etablerad att få ifrågasatte den. Alla sexiga bilder av kvinnor ”reducerade kvinnan till ett sexobjekt för männens okontrollerade lustar”.

Kvinnan ville ha tvåsam kärlek och inte bara enkelriktad manlig åtrå som gjorde henne till objekt. Alla sexiga kvinnobilder var därför kvinnoförnedrande, men värst var förstås hårdporren. En kvinna som gav oralsex ”reducerades till männens slasktratt och mjölkmaskin”. Analsex, gruppsex, bondage och annat var perversioner som ingen normal kvinna ville uppleva i verkligheten. Sådant kunde bara uppskattas av sadistiska män som ville se kvinnor lida.

Till råga på allt spreds i början på 1980-talet uppfattningen att porrfilmerna visade kidnappade och drogade kvinnor som i bästa fall blev våldtagna och i sämsta fall torterade, stympade och mördade framför kameran. Efter ett tag trodde många verkligheten såg ut så och tanken att kvinnor skulle bli upphetsade av porrfilm framstod som helt absurd. Kvinnorna själva köpte denna bild och så sent som 2000 ville 72% av de svenska kvinnorna förbjuda porrfilm på kabelteve enligt SIFO.

Nu ser majoriteten av kvinnorna porrfilm och tycker den är jättebra. Många spelar in privata filmer och det tycks inte längre vara kvinnoförnedrande att visa upp sig eller ha sex framför en kamera. Att kvinnor ser sådana filmer och blir upphetsade av dem är numera normen. Hur hänger det här ihop?

Det kanske låter konspiratoriskt, men det var de högutbildade och välformulerade männen som förde sex- och porrdebatten. Först var porren bra och sedan blev den dålig. Hans Nestius är ett bra exempel på denna manliga kovändning.

Idag tycker åtminstone jag att det verkar som om allt tal om objektifiering var ett sätt att hålla kvinnornas sexlust i schack. Om dom visade upp sin sexighet var dom precis så horaktiga som den patriarkala kulturen är livrädd för att dom ska vara. Att kalla dem horaktiga var politiskt omöjligt, men att säga de blev objektifierade fungerade perfekt. Kvinnorna själva köpte resonemanget och än idag kan enstaka kvinnor klaga på att tjejerna i media är för sexiga, eller rättare sagt på att ”gamla gubbar sitter och dreglar över unga tjejers fasta kroppar och tajta fittor”.  Men sedan några år tycker kvinnorna själva om att titta på sexiga kvinnor och för dagens unga tjejer låter nog talet om objektifiering ganska obegripligt. De ser sin sexighet som en del av personligheten och något de vill få uttrycka.

Kanske är det en slump, men samtidigt har porrfilm blivit något majoriteten av de svenska kvinnorna ser och tycker om. Denna trend är ännu större i andra länder, som inte har varit lika porrfientliga som Sverige de senaste åren. Kanske har kvinnorna upptäckt att porrfilmen inte var kvinnoförnedrande, utan att det kvinnoförnedrande var att männen ville ha monopol på att njuta av sådan film!

URARTAD KONST

En annan anledning till det framväxande porrmotståndet kan ha varit pornografins urartning. Många män som propagerat för fri porr sedan tidigt sextiotal blev helt enkelt besvikna. Bodil Jensens tragiska öde är samtidigt en berättelse om den urartade pornografins uppgång och fall. Danskan Bodil Jensen (1944-1985) var specialiserad på tidelag och ibland hade hon sin minderåriga dotter med sig i filmerna. Egentligen hette hon Bodil Joensen eller Bodil Jörgensen och var född 25 september 1944 i den danska byn Hundige. Efter en kort period som porrstjärna blev hon fattig och alkoholiserad, för att till slut ta sitt liv.

Porrstjärnan såg bra ut och för de flesta verkade det obegripligt att hon ägnade sig åt tidelag framför en kamera. En del anser att hon blev utnyttjad av porrindustrin. Hennes mest kända film heter Bodil – djurflickan (One Summer day/Animal Lover). Den 25-åriga Bodil spelar en vacker blond bondflicka som har samlag med en hund, liggande i dynga ger en gris oralsex och i finalen tar emot sprutet från en häst i sitt leende ansikte. Filmen gick upp på porrbiografer i USA. Trots att filmen fälldes för obscenitet och förstördes, började man visa en ny kopia några veckor senare.

Denna film fick 1970 första pris på porrfilmsfestivalen Wet Dreams Festival i Amsterdam. Juryn bestod av den tidens ledande sexliberaler, som Germaine Greer och Al Goldstein. Denna och andra av Bodil Jensens filmer såldes under 1970-talet som 8-millimeters filmer för hemmabruk.

Även den tidens stora kvinnliga superstjärna hamnade mot sin vilja i djurfilmsbranschen. I boken Skärseld påstår Linda Lovelace att hon tvingades spela in en 16-millimeters hundfilm under pistolhot. När hon bodde hos Hugh Hefner tvingade hennes man Chuck Traynor henne till mer hundsex, med Hefner som intresserad åskådare. Hon påstår även att Hugh Hefner hade världens näst största samling av filmer med djurporr. Han blev dock (fortfarande enligt Linda Lovelace) mycket upprörd, när han fick veta att hon inte ägnat sig åt tidelag av fri vilja.

Det danska paret Phyllis och Eberhard Kronhausen gjorde filmen Why? (Varför gör dom det? Hvorfor gör de det?) 1971. Den totalförbjöds av den svenska censuren 5/4 1971. Efter överklagande 18/6 frisläpptes den i klippt version 15/7 1971. Den 4/8 1971 hade den premiär på Rigoletto. Klippen beskrivs så här i Svenska Filminstitutets Svensk Filmdatabas:

Kvinnans smekning av tjurens könsorgan och tidelag med tjuren;
hela avsnittet med hunden;
våldtäkten i trappan;
hela det sadistiska avsnittet
(265 m – fyra klipp).

I rollistan finns fyra danska skådespelare samt Bodil Jensen. I den klippta filmen fanns bara delar av hennes scen med tjuren kvar. På frågan varför hon gjorde det svarade Bodil att hon tyckte om djur och att hon även föredrog djur som sexpartner framför människor. Denna film visades under den sexliberala period då Kärlekens Språk gick på biograferna. Folk tyckte att scenen med tjuren var lite udda, men den skapade ingen större uppståndelse.

Vid sidan av de (relativt) acceptabla stora biofilmerna fanns på 1970-talet en mycket pervers pornografi. I början på 1960-talet innehöll svenska boulevard- eller porrtidningar, som Tophat, Pinup och Cocktail, flickor med nakna bröst samt oförargliga noveller. I mitten på 1960-talet blev novellerna grövre och modellerna helnakna. I slutet på 1960-talet var porren ännu inte frisläppt, men praxis tillät både särade ben och penetrering.

När porren blivit fri var det efter ett tag inte så sensationellt med vanliga samlag. Den största porrtidningen var dåvarande porrkungen Curt Hsons Piff, med ca 100,000 ex varje månad. Bildserierna var ganska normala, men novellerna kunde skildra pedofili, tortyr och sadism. På avdelningen Perversa Sidor fanns det tex fotografier av kvinnor som hade tidelag med hundar.

Piffs annonser för diverse specialtidningar var medvetet utformade för att spränga gränser och visade fotografier på folk som urinerade i munnen på varandra, kvinnor och män som hade tidelag, småflickor som hade samlag med vuxna män osv. Annonsernas text  utlovade våldtäkt, tortyr, barnporr, tidelag, urin, avföring och ”rena abnormiteterna”.

Annonser kunde beskriva tidningar med bildserier kort och koncist: ”Kvinna torterar sin väninna, blir därefter själv torterad.” ”Efter att ha köpt några levande ålar i fiskaffären börjar flickorna sina bizarra lekar.” ”Diktaturländernas tortyrmetoder är rena barnleken jämfört med det som visas i den här tidningen.” Barn i förskoleåldern kunde beskrivas som porrstjärnor: ”Den är inte större än en prinskorv men han kan sina saker.” Incest kunde beskrivas som det normala: ”Handlingen är som alla fäder önskar sig. Fadern tar sin tolvåriga dotters oskuld med blodvite som följd.”

Detta var inte vad sexliberalerna hade tänkt sig! T.o.m Lars Ullerstam, som kämpat för pedofilers och nekrofilers rättigheter på 1960-talet, ångrade sig när han såg resultatet av porrens frisläppande.

1977-1985: B-LAGET TAR ÖVER

När regissörer som Torgny Wickman, Mac Ahlberg och Joseph Sarno slutade med sexfilm, kom en ny generation av regissörer, som inte många kommer ihåg idag. De medverkande använde ofta olika pseudonymer. Man gjorde vissa försök att hålla den svenska sexfilmen vid liv, men få var imponerade.

En av de mer uppmärksammade filmerna, som fått viss kultstatus, är Sommaren med Wanja 1980. Filmens regissör kallades Arlanch Heinz, men hette egentligen Heinrich Arlach och var född 16 september 1939. Han verkade med sexlubben Club Eros Center som bas. Han regisserade dessa filmer:

1976 Den k… familjen / Den k… släkten (pseudonym Arlach Heinz)
1980 Sommaren med Wanja. (pseudonym Arlach Heinz)
1981 Hemmafruarnas hemliga sexliv (pseudonym Lars Pedersen)

I Den k… familjen spelas huvudrollen Annette av Anita Ericsson, som medverkade i Flossie, Inkräktarna, Molly-familjeflickan och Ta mig i Dalen. Hennes första roll var i Baksmälla 1973, där hon gjorde en flicka i swimmingpoolen.

Premiären för Sommaren med Wanja var på den lilla porrbiografen London. Huvudrollen spelades av blonda finskan Oili Virta, som i vanliga fall uppträdde på sexklubb i Stockholm. Under de här åren fanns det ett visst samband mellan sexklubbar och porrfilmsproduktion. Hon hade pseudonymen Yvonne Jonsson och gjorde en filmroll till, som dansös i Andrei Fehers porrfilm Pilska Julia på bröllopsresa 1982.

På affischen till Hemmafruarnas hemliga sexliv bad man om ursäkt för den dåliga ljudkvaliteten, med tillägget att publiken knappast kom för att lyssna på replikerna. De kvinnliga skådespelerskorna Titti Walltin och Lydia Caroli medverkade bara i denna film. För övrigt hade denna film ett tema, som blev en uppfylld profetia: Svårigheten att få tag på svenska kvinnliga porrmodeller. Filmen börjar med att en porrfotograf blir tvungen att fotografera sin egen fru.

Andrei Feher, född i Rumänien 25 maj 1916, hade arbetat med film i Rumänien sedan 1953. Tillsammans med sin hustru Marta och sonen Thomas gjorde han porrfilm i Sverige 1977-1985.  Sverige var från början ett bra land att göra porrfilm i, men klimatet ändrades under dessa år. Han började använda franska porrskådespelare och spela in filmer i Frankrike. Trots detta fick skådespelarna ofta svenska namn i rollistan och dubbades ibland till svenska. Stockholms exklusivaste sexklubb Chat Noir hjälpte flera gånger till med sexartister till hans filmer.

1977 gjorde han Kärleksvirveln (Jag vill ligga med din älskare mamma). Filmen hade premiär på Fenix 10 okt 1977. Modern spelas av Barbro Klingered (1946-1995) och den 15-åriga dottern spelas av danska porrskådespelerskan Anne Magle, som även medverkade i Molly-familjeflickan 1977 och Ta mej i dalen 1977. Franska porrstjärnan Olinka medverkade i filmerna Hetaste liggen 1983, The porno race 1985 och Kärleksdrömmar 1985. Feher regisserade dessa filmer:

1977 Kärleksvirveln (Jag vill ligga med din älskare mamma)
1980 Gräsänkor på skandalsemester
1981 Ta’ mej doktorn
1982 Pilska Julia på bröllopsresa
1983 Mémoires d’un pervers
1983 Hetaste liggen
1984 Madam de Sades Castle of Pleasure
1985 The porno race
1985 Kärleksdrömmar

En viktig anledning till att luften gick ur den svenska sexfilmen var att förbudet mot inspelning av porrfilmer i USA hävdes. När USA kunde producera egna porrfilmer behövde man inte ta in dem från Sverige. Den största exportmarknaden för svensk porr försvann därigenom. Dessutom blev det svårt att hitta nya fräscha aktörer, när nymoralism och porrmotstånd gjorde att få svenskar ville medverka i hårdporr. I Frankrike fanns det fortfarande gott om aktörer, som Feier använde i sina filmer.

Produktionsbolaget Scandinavian Art Film fanns i Sverige och utåt, eller åtminstone i Sverige, framställdes filmerna som svenska. Filmerna spelades in i hårdare och mjukare versioner, för att anpassas till censurbestämmelserna i olika länder.

Under perioden 1978-1985 försökte man hålla liv i den svenska sexfilmen och dra nytta av dess gamla rykte. Med hemvideon slogs porrbiograferna ut under 1980-talet och marknaden översvämmades av serietillverkad utländsk porrfilm på video. Schwedenfilm var nu enbart nostalgi.

ORSAKER TILL FALLET

Det var många samverkande faktorer, som blev den svenska sexfilmens undergång:

Mjukporr konkurrerades ut av hårdporr.
Svensk hårdporr konkurrerades ut av amerikansk.
Exportmarknaden försvann när USA kunde börja göra egen porrfilm.
Det var svårt att få tag på svenska skådespelerskor, som gjorde hårdporrscener.
Myndigheterna stängde sexklubbarna, som levererat skådespelerskor.
Pornografi blev politiskt inkorrekt i slutet på 1970-talet.
Det växte fram nymoralism och porrmotstånd, Sverige blev ett av de mindre sexliberala länderna.
Vanliga biografer slutade visa porrfilm.
Framgångsrika svenska yrkesmän, som Mac Ahlberg, Torgny Wickman och Inge Ivarson, lämnade porrbranschens sjunkande skepp.

De svenskar, som tog över porrfilmsproduktionen, var ganska marginaliserade individer och Sverige var i fortsättningen ett obetydligt land när det gällde porrfilm.

jag är nyfiken gul vilgot sjöman

Sexnoveller och Orgasmer blogg

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s